
Awardcategorieën Cannes Lions 2026 op de schop
Voordat de inschrijvingen voor de zeventigste editie van Cannes Lions in januari openen, kondigt de organisatie verschillende vernieuwingen aan in de awardcategorieën. Nieuw in 2026 is de Creative Brand Lion, die niet het creatieve werk zelf, maar het merk daarachter in het zonnetje zet.
Beeldcredit: YouTube-kanaal LIONS
In tijden van een veranderende industrie en economische onzekerheid wil Cannes Lions de schijnwerper zetten op merken die de juiste basis leggen om commerciële creativiteit te laten bloeien. "De Creative Brand Lion bekroont visionaire merken die systemen, culturen en capaciteiten bouwen waardoor wereldklasse creatieve marketing onvermijdelijk en herhaalbaar wordt en die creatieve potentie omzetten in blijvende zakelijke impact", vertelt Simon Cook, CEO van Lions.
Creative Data Lion op de schop
Naast de gloednieuwe Lion en transparantie-maatregelen kondigt de organisatie twee andere aanpassingen aan. Zo wordt de categorie Creative Data Lion aangescherpt. Cases die kans willen maken op deze Leeuw moeten vanaf volgend jaar laten zien hoe data essentieel was voor het idee als de meetbare zakelijke impact.
Nieuwe subcategorieën
Daarnaast worden AI craft-subcategorieën toegevoegd aan de creatieve vakprijzen. Laten zien dat menselijke creativiteit en AI hand in hand gaan, is gedachte achter deze extra demensie. Ook wordt ingespeeld op de snelle groei van retail media, dat in 2025 de snelstgroeiende mediatak was. Nieuwe subcategorieën in de Creative Strategy en Data Lions moeten de innovaties in dat domein weerspiegelen.
De inzendingen voor Cannes Lions 2026 gaan open op 15 januari.