Dept gamificeert loyaliteitsplatform voetbalclub Internationale

Dept gamificeert loyaliteitsplatform voetbalclub Internationale

12-11-2025 (10:03) - Creatie

Italiaanse voetbalclub Inter geeft sportmarketing een nieuwe betekenis met de lancering van Interista. Het platform, met meer dan 350.000 aanmeldingen, transformeert fan-loyaliteit naar een digitale gamification ervaring. Bureau Dept, trouwe supporter van Internationale, ontwierp de nieuwe digitale omgeving.

Dept vertaalde de rijke historie van Inter naar een digitale omgeving en maakte een dynamisch design dat vernieuwend en toegankelijk voelt, maar volledig aansluit op de wereldwijde identiteit van de club. Beleving, personalisatie en visuele kracht staan in het ontwerp centraal.

Beloningen en AI-avatars

De sterspelers van Interista zijn de AI-gegenereerde avatars waarmee gebruikers de nerazzurri-kleuren kunnen dragen en een gamified ervaring kunnen beleven. Deze digitale spelers zijn gecreëerd met Midjourney en geanimeerd via de FloraFauna AI Suite.

Daarnaast zijn digitale beloningen in de app belangrijk. Badges en trofeeën zijn vormgegeven met een 3D-look en verrijkt met subtiele animaties, zodat het behalen van doelen voelbaar is. Zo is het platform niet alleen functioneel, maar ook leuk genoeg voor de fans om terug te keren.

"Inter zoekt voortdurend naar nieuwe manieren om de band met fans te verdiepen", vertelt Roberto Monzani, Inter Media House Director. "Door de inzet van technologie en design kunnen we loyaliteit tastbaar en persoonlijk maken, ongeacht waar ter wereld een fan zich bevindt."

Samenwerking sinds 2022

Dept support Inter Milan sinds 2022. Eerder werkte het digitale bureau mee aan het ontwerp van de officiële website, mobile app en digitale campagnes voor onder meer het kampioenschap van 2023/2024. Ook droeg Dept een steentje bij aan de creatie van de nieuwe 'My Profile'-omgeving, waarin fans tickets, clubkaarten en persoonlijke informatie beheren.

Krijg hier een voorproefje van het platform:

 

Credits

Klant: Inter Milan
Verantwoordelijkl bij klant: Roberto Monzani
Bureau: DEPT®
Account: Maarten Matthieu
Projectmanagement: Jack Darroch
Designteam: Levin Das Dores, Sophie Hoeboer, Roel Stellinga, Tom Bertram, Eefje Vermeulen
Illustratie & animatie: FloraFauna AI Suite