Waarom minder marketingbudget geen goed idee is in onzekere tijden

02-02-2023 (11:57) - Economisch

Wisselende geluiden over de gezondheid van de economie en daarmee ook het bedrijfsleven, zorgen voor druk op marketingbudgetten. Maar uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat bijna driekwart (72%) van de B2B-marketeers in Nederland gelooft dat bedrijven die hun marketinguitgaven handhaven of verhogen tijdens periodes van onzekerheid, sneller herstellen.

De meerderheid (84%) van Nederlandse marketeers zegt dat het verbeteren van het inzicht van CFO's (Chief Financial Officers) in ROI de sleutel is om ervoor te zorgen dat er betere budgetten loskomen. 72% van de B2B-marketeers in Nederland is van plan de uitgaven op het gebied van merkopbouw de komende zes maanden te handhaven of te verhogen.

Meer met minder

Volgens het onderzoek, dat is uitgevoerd in oktober onder meer dan 2.900 C-level executives van grote organisaties over de hele wereld, waaronder 100 CMO’s in Nederland, bereidt 40% van de Nederlandse bedrijven zich voor op moeilijke tijden. Bedrijfsleiders geven daardoor prioriteit aan het verminderen van investeringen in marketing en reclame. Er moet meer gedaan worden met minder, waardoor een grote meerderheid (77%) van de CMO's wereldwijd de druk voelt om op korte termijn een grotere ROI op hun marketingcampagnes aan te tonen. 

Zichtbaar blijven

Uit de Marketeer Sentiment Study, een onderzoek van LinkedIn dat in september 2022 gedaan werd onder meer dan 1.700 B2B-marketeers, blijkt hoe belangrijk het is om in deze periode zichtbaar te blijven bij het publiek. Bijna driekwart (72%) gelooft dat bedrijven die hun marketinguitgaven handhaven of verhogen tijdens periodes van onzekerheid sneller herstellen. Om top of mind te blijven, willen B2B-marketeers zich blijven richten op merkopbouw: 72% van de B2B-marketeers in Nederland is van plan de uitgaven op dit gebied de komende zes maanden te handhaven of te verhogen.

Impact aantonen

Met deze blijvende investeringen komt een nog grotere verantwoordelijkheid voor marketeers om hun resultaten te meten en te duiden. Het aantonen van marketingeffectiviteit moet in deze tijden topprioriteit zijn voor B2B-marketeers. De taal van ROI beheersen en vertalen naar stakeholders is essentieel; marketeers moeten zich in financiële termen kunnen uitdrukken en de impact op het bedrijf kunnen aantonen. 

Langere termijn

Marcel Molenaar, Director LinkedIn Marketing Solutions Benelux: "Meerdere studies laten zien dat het terugschroeven van marketingbudgetten op korte termijn weliswaar een besparing opleveren maar op langere termijn een negatieve impact heeft op de groei van de onderneming.’’

Nieuwe LinkedIn-tools

Om B2B-marketeers te helpen de impact van hun campagnes te meten en aan te tonen, heeft LinkedIn de afgelopen maanden wereldwijd nieuwe tools en advertentieformaten gelanceerd. Dat kan helpen te blijven investeren in merkopbouw en externe uitdagingen het hoofd te bieden.

Revenue Attribution Report

De nieuwe meettool Revenue Attribution Report helpt LinkedIn B2B-marketeers de zakelijke impact aan te tonen op bedrijfsresultaten. Het rapport koppelt CRM-gegevens aan hun LinkedIn marketingcampagnes en helpt bij het meten van de de impact van hun werk. Gewonnen inkomsten en rendement op de advertentie uitgaven kunnen onder andere gemeten worden.

Naast deze tool heeft LinkedIn een nieuw advertentieformat gelanceerd waarmee bedrijven berichten van individuele werknemers, met hun goedkeuring, kunnen promoten vanaf hun bedrijfspagina. Dit helpt merken effectiever met hun publiek om te gaan, de kracht van storytelling te benutten en het merk te vermenselijken.

Het laatste advertentie format is Click to Message Ads en stelt kopers in staat op een advertentie te klikken en direct vanuit hun LinkedIn-feed in contact te komen via berichten. Dit helpt B2B-marketeers de intentie en interesse van kopers beter te begrijpen en kopers te begeleiden bij elk contactmoment.


Bureaus

Media

Marketing