TikTok zet stappen voor meer  transparantie en mediawijsheid over AI

TikTok zet stappen voor meer transparantie en mediawijsheid over AI

10-05-2024 (11:13) - Media

Vanaf nu labelt TikTok automatisch AI gegenereerde content, wanneer deze wordt geüpload van andere platforms. TikTok hiervoor samen met de Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) en zijn het eerste videoplatform die van deze technologie gebruik maakt.

Om de community te helpen bij het online navigeren van AIGC en desinformatie, lanceert TikTok ook nieuwe bronnen voor mediawijsheid. Deze bronnen zijn ontwikkeld onder begeleiding van experts zoals Mediawise.

In de komende maanden zal TikTok ook content referenties aan TikTok content gaan toevoegen, die op de inhoud blijft wanneer deze worden gedownload. Dat betekent dat iedereen de Verify-tool van C2PA kan gebruiken om AIGC die op TikTok is gemaakt te herkennen, en zelfs kan leren wanneer, waar en hoe de inhoud is gemaakt of bewerkt. Andere platforms die content referenties overnemen, kunnen deze automatisch labelen.

Gebruik aanmoedigen in de industrie

Om het gebruik van content referenties binnen onze industrie aan te moedigen, sluit TikTok ook aan bij het door Adobe geleide Content Authenticity Initiative (CAI).

 


Bureaus

Marketing

Economisch