Tweede editie NPO Innovatiefestival op 2 juni in Hilversum

17-05-2022 (14:37) - Media

De nieuwste technologische ontwikkelingen, creatieve innovaties én het verbindend vermogen van de publieke omroep staan op 2 juni aanstaande centraal tijdens de tweede editie van het NPO Innovatie Festival in Hilversum. Tevens wordt die dag de winnaar van de NPO Innovatieprijs 2022 bekendgemaakt.

Tijdens het festival komen mediamakers en inspirerende sprekers samen om in te zoomen op lopende en aanstaande innovaties bij de publieke omroep. Ook wordt er met elkaar gesproken over de rol van technologie bij het vergroten van het verbindend vermogen van de publieke omroep tussen de fysieke en digitale wereld. Daarbij gaat het bijvoorbeeld over de nu al veelbesproken ‘metaverse’. Wat is deze metaverse eigenlijk en wat kunnen of moeten we ermee?

Het komt allemaal aan bod tijdens NPO’s tweede Innovatie Festival, met sprekers als de bekende Amerikaanse auteur en zelfverklaard 'techtivist' Galiet Ariel, maar ook Marian Donner (Zelfverwoestingsboek) en onderzoeker Joris Weijdom (MR- en XR-specialist) staan op het podium van De Vorstin.
 

Innovatie Prijs

Voor het festival zijn professionals, makers, denkers, uitvinders, studenten en andere geïnteresseerden uitgenodigd. Tijdens de bijeenkomst wordt voor de tweede keer de NPO Innovatie Prijs uitgereikt, dé award voor het meest innovatieve media-concept van het afgelopen jaar. Een jury, onder leiding van Eppo van Nispen tot Sevenaer (directeur Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid) heeft vijf concepten genomineerd.
 
De vijf genomineerden, in willekeurige volgorde:

- Maandverbond (VPRO)
- Tegenlicht - Archief van de toekomst (VPRO)
- Het Nachtkastje (BNNVARA)
- AI-vodcast (KRO-NCRV)
- Deep Fake Zapp Detective (KRO-NCRV)

Martijn van Dam, als NPO-bestuurslid verantwoordelijk voor innovatie: "De mediawereld verandert razendsnel. Wij onderzoeken en verkennen die veranderingen en experimenteren met de nieuwe mogelijkheden die daaruit voortkomen. Je weet nooit wat een hype blijkt en wat een blijvende vernieuwing wordt. Wij willen daar vroeg achter komen. Dat doen we om ons publiek nog meer te kunnen bieden: nieuwe belevenissen, nieuwe diensten. Tijdens het NPO Innovatiefestival zetten we de mooiste innovaties in het zonnetje en hopen we iedereen te inspireren met wat er op technologisch gebied allemaal aankomt."

Bureaus

Marketing

Economisch