Skills als de brug tussen talent en opdracht

Skills als de brug tussen talent en opdracht

12-11-2025 (14:40) - Opinie

De functietitel als blauwdruk van werk begint tegen zijn houdbaarheidsdatum aan te lopen. Want als klanten vragen om ‘een echte copywriter’, bedoelen ze meestal iets heel anders. Ze zoeken iemand die kan schrijven, TikToks bedenkt, data snapt én weet wat AI kan. Ook de professional die zegt ‘dat is niet mijn afdeling’, mist straks niet alleen kansen, maar hele projecten.

De verschuiving van functietitels naar skills betekent anders kijken naar het talent dat al binnen je organisatie aanwezig is. Die nieuwe blik is wat je bureau toekomstbestendig maakt.

Hokjesdenken, maar dan anders

Skills-based werken betekent dat je mensen inzet op basis van wat ze kunnen, niet wat hun functietitel zegt. In plaats van te denken in vaste rollen, zoals 'de copywriter' of 'de strateeg', kijk je welke concrete vaardigheden iemand heeft.

Data-analyse, storytelling, conceptueel denken of projectmanagement, iemands skills bepalen in welke projecten en teams iemand waarde toevoegt, ongeacht functietitel. Zoek daarom in plaats van een ‘social media manager’ voor je TikTok-campagne naar mensen met video-editing skills, kennis van GenZ of gevoel voor analytics binnen je bestaande medewerkersbestand. Of het nu de art director, online marketeer of accountmanager is, maakt niet uit. Je krijgt een team dat snel de slimste oplossing kan maken.

Van theorie naar praktijk

Door skills in kaart te brengen en functies te negeren, kun je teams samenstellen op basis van competenties die een project vraagt. Het maakt teams wendbaarder, projecten leuker en zorgt voor behoud van talent, omdat mensen eindelijk hun hele skillset kunnen inzetten.

Overstappen naar skills-based werken doe je door gewoon te starten. Inventariseer de skills binnen je team, vraag mensen wat ze goed kunnen én wat ze willen. Start daarna een pilot met een projectteam dat puur op competenties wordt samengesteld. En voor alles wat je niet weet, vraag je AI om je te versterken.

Multidisciplinair is het nieuwe normaal

Het begint met kleine stapjes, maar wel in de richting waar de industrie naartoe beweegt. De moderne marketingprofessional duikt 's ochtends in de data, pitcht 's middags een concept en maakt met behulp van AI zelf een prototype. Je kunt het geen multitasken meer noemen, het is een nieuwe standaard.

Spannend? Welnee. Het goede nieuws is namelijk dat je team waarschijnlijk al over meer capaciteiten beschikt dan je denkt. De vraag is: ga je die potentie benutten of laat je het liggen?

Meer lezen? https://kaliber.net/nl/skills/

Ronald van Schaik - Oprichter van Kaliber