Ahrend en Jabra lanceren mini-kantoren voor hybride werken

12-04-2022 (15:19) - Economisch

Ahrend, Europees marktleider in het creëren van vitaliserende werkomgevingen en Jabra, wereldleider in audio- en video-oplossingen, gaan vanuit elkaar aanvullende expertise samen inspelen op de grote vraag naar innovaties die comfortabel videobellen op kantoor mogelijk maken. De 'space in space'-oplossingen van Ahrend kunnen voortaan worden uitgerust met geïntegreerde audio- en video-oplossingen van Jabra.
 
Jabra en Ahrend zagen de werkomgeving vóór, tijdens en na corona veranderen. Vóór corona was videobellen een uitzondering. Tijdens het thuiswerk-tijdperk deden kantoormedewerkers niet anders, waardoor Microsoft Teams in het begin van de pandemie 1000 procent méér calls faciliteerde dan voor de crisis. Tegenwoordig wil men blijven videobellen wanneer het hen uitkomt: thuis, op kantoor of waar dan ook.
 

Werkomgeving niet voorbereid

Lang niet alle werkomgevingen en kantoorpanden zijn ingericht op het nieuwe werken. Ahrend en Jabra doen voortdurend onderzoek naar de wensen van kantoorpersoneel wereldwijd. Volgens cijfers van Ahrend is bijna de helft van de kantoormedewerkers (49%) ontevreden over de faciliteiten op kantoor voor hybride vergaderingen of videogesprekken. Volgens de ‘Hybrid Knowledge Worker Survery’ van Jabra, een onderzoek onder meer dan 4500 respondenten, zegt zelfs 80 procent van de werknemers dat het kantoor 'te luidruchtig' is.
 

Hybride

De toekomstige werkomgeving is hybride, waarbij het de elementen van kantoor, thuis en onderweg combineert. Niet alleen zegt 70 procent van de mensen volgens een onderzoek van McKinsey dat ze hybride willen werken, het is ook een veel duurzamere manier van werken. De voordelen van thuiswerken en videobellen hebben mensen bewuster gemaakt over hoe zij hun werkzaamheden efficiënter kunnen indelen. Mensen pakken voor vergaderingen en overleg minder vaak de auto of het vliegtuig als dat overleg ook digitaal kan. Hierdoor neemt de vraag naar compactere vergaderruimtes in kantoren en openbare ruimtes snel toe.
 

Een alles-in-één plug-and-play-oplossing

Voor die vraag ontwikkelde Ahrend compacte, modulaire en akoestische boxen. Deze boxen worden in de open ruimte op kantoor geplaatst, nemen slechts twee vierkante meter ruimte in beslag en spelen zo in op de grote vraag naar kleinere afgezonderde ruimtes voor frequent, comfortabel en geconcentreerd video-overleg. De boxen waren in 2021 goed voor 5 procent van de bedrijfsomzet bij Ahrend. Inmiddels is dit 15 procent en dat percentage blijft groeien. Iedereen is gewend geraakt aan de voordelen van video-overleg. De kantoren zijn daarop niet voorbereid, waardoor er juist méér overlast ontstaat of vergaderruimtes continu bezet zijn. Steeds meer bedrijven zien de meerwaarde van deze boxen en daarom breidt Ahrend de mogelijkheden hiervan uit. Ahrend wil het mogelijk maken voor deelnemers om tijdens alle vergaderingen in de box te (video)bellen, en zag in Jabra de perfecte partner.
 
Jabra rust de boxen uit met de Speak 750 speakerphone en een Jabra PanaCast of PanaCast 20 camera, afhankelijk van het type box. Klanten kunnen ook kiezen voor Jabra’s nieuwe Panacast 50, een alles-in-één, 4K videobar die zorgt voor vlijmscherp beeld én kraakhelder geluid. Ahrend en Jabra bieden de verschillende boxen als plug-and-play-oplossing aan: voor de installatie is geen kennis van IT nodig, en eenmaal geïmplementeerd is het mini-kantoor meteen klaar voor gebruik.
 

Bureaus

Media

Marketing