Bookmakers zetten zich schrap voor WK storm

16-09-2022 (20:20) - Economisch

Het WK voetbal in Qatar wordt het eerste wereldkampioenschap waarbij Nederlanders via meer dan tien verschillende bookmakers kunnen wedden. Voorheen was wedden op het grootste toernooi ter wereld alleen mogelijk via TOTO, het openen van de markt voor online kansspelen in 2021 zorgt ervoor dat er nu voor gokkers wat te kiezen is. Dit zorgt voor een felle strijd. Onder de bookmakers én in de politiek.
 
De afgelopen maanden is er in ons land veel ophef geweest over de bookmakers en met name de vele reclame uitingen van deze gokbedrijven. Zo werd er deze zomer een pakket aan maatregelen ingevoerd om reclames en sponsoruitingen van de Nederlandse wedkantoren in te perken: reclames met rolmodellen zoals Wesley Sneijder en Andy van der Meijde zijn inmiddels verboden en vanaf vanaf 1 januari 2023 mogen er zelfs helemaal geen reclames voor gokbedrijven meer worden uitgezonden op tv en radio.
 
Vanaf 2024 zal ook sponsoring van programma’s en evenementen door bookmakers niet meer zijn toegestaan. ‘Dit is misschien wel het enige WK ooit waar de wedkantoren nog zonder al te veel beperking hun diensten kunnen aanprijzen. Ze zullen allemaal hun stukje van de taart willen claimen en zoveel mogelijk spelers aan zich proberen te binden’, aldus Julius Bastiaansen van bookmaker vergelijkingssite Mybookmakers.nl
 

TOTO onder vuur

 Het debat over de bookmaker reclames laaide deze week weer verder op toen ChristenUnie kamerlid Pieter Grinwis zijn ongenoegen liet blijken over de geplande reclame activiteiten van bookmaker TOTO rondom het WK. De Nederlandse bookmaker is een dochteronderneming van de Nederlandse Loterij, waarvan de staat 99 procent van de aandelen bezit.
 
‘Het is buitengewoon bedenkelijk dat staatsdeelnemingen winst proberen te maken via een dodelijk project als dit toernooi in Qatar. (..) Vanuit onze overheid past afwijzing bij de organisatie van het toernooi, geen promotie. Ik verwacht dat de minister dus een stokje steekt voor onbezonnen plannen van TOTO,’ aldus Grinwis. 
 
De verantwoordelijke Minister Kaag van Financiën reageerde afwijzend op de oproep van Grinwis: “De Staatsloterij voert geen reclamecampagne die inhaakt op Oranje en het toernooi. TOTO is echter geheel verbonden met voetbal. Het wereldkampioenschap is het grootste voetbalevenement. De WK-wedstrijden zijn onderdeel van het aanbod van sportweddenschappen van TOTO. Het aanbieden van sportweddenschappen is hun corebusiness. TOTO zal spelers met verwijzingen naar WK-wedstrijden leiden naar een veilig, verantwoord productaanbod. Dit is het aanbod van TOTO als uitvoerder van het Nederlands Kansspelbeleid’, aldus minister Kaag.
 

Unibet gaat all-in

Unibet is pas in juni gelanceerd maar heeft gelijk de portemonnee getrokken. Volgens onderzoeksbureau Nielsen gaven ze in de maanden juli en augustus van alle aanbieders het meeste geld aan marketing. De bruto mediabestedingen van deze in ons land nieuwe bookmaker kwamen in die maanden op bijna € 4 miljoen uit. Het heeft zijn vruchten afgeworpen, sinds de lancering van Unibet heeft het bedrijf al 115.000 actieve klanten geworven.
 
“In de data van onze site zien we ook dat Unibet in trek is, iedereen lijkt, waarschijnlijk ingegeven door de internationale reputatie, nieuwsgierig te zijn naar deze bookmaker. De verwachting is dat Unibet zijn marketingactiviteiten in aanloop naar het WK nog verder gaat opschroeven om zo hun doelstelling van een marktaandeel van 15 procent voor het einde van het jaar te behalen’, aldus Bastiaansen. “Van alle bookmakers waar je kunt wedden op het WK zien we dat Unibet momenteel de hoogste quoteringen aanbiedt. Het is dus aannemelijk dat ze dit agressief gaan communiceren in hun campagnes”, vervolgt de bookmaker expert.
 

Een Circus show op komst

Bookmaker Circus heeft haar WK activiteiten afgetrapt met de aankondiging van een samenwerking met online voetbalplatform 433. Tijdens het WK zal de bookmaker die in 2022 de Nederlandse markt betrad samen met 433 een online voetbal show maken. In de aangekondigde show zal vooral ‘snackable’ content aan bod komen zoals quizvragen, polls en snelle analyses, ook zullen er gasten worden uitgenodigd.
 
“De samenwerking zal leiden tot veel creatieve en relevante content tijdens het lopende voetbalseizoen en uiteraard rondom het WK in Qatar. De toegevoegde waarde voor alle sportliefhebbers zal terug te vinden zijn in speelse voetbalshows, relevante promoties en een uniek betting aanbod,” aldus Martijn Maertens CEO van Circus.nl
 

Stilte voor de storm

Bij andere bookmakers zoals ZEbet, Bingoal, Jack’s en Bet365 is er nog weinig WK activiteit te bespeuren. Je kunt hier al ondere andere wedden op de WK winnaar en wedstrijd maar er zijn nog geen verder WK acties of andere marketing activiteiten aangekondigd.
 
“Dit zal stilte voor de storm zijn. Het is algemeen bekend dat grote toernooien zoals het EK en WK veel nieuwe spelers naar de wed websites trekken. De bookmaker die als winnaar uit dit wereldkampioenschap komt zal hier een flinke tijd op kunnen teren. Wat we nu aan marketing en promotie activiteit zien is pas een fractie van wat ons te wachten staat. Er zal echt een bookmakers storm gaan losbarsten”, besluit Bastiaansen van Mybookmakers 

Bureaus

Media

Marketing