Duitse impuls van €20 miljoen voor gespreid betalen in webshops

16-11-2021 (09:57) - Economisch

Fintechbedrijf Spraypay, een Nederlands betaalplatform dat gespreid betalen in webshops mogelijk maakt, heeft een kredietfaciliteit ontvangen tot 20 miljoen euro van het Duitse investeringsfonds nordIX. Bij SprayPay, dat in 2017 een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) verkreeg, zijn nu ruim 300 webshops en 300 fietsenwinkels aangesloten.

SprayPay voorziet in een grote behoefte van de online consument: het ordervolume van de onderneming groeide sinds de oprichting met 70 procent per jaar, het afgelopen coronajaar zelfs 100 procent. Webshops die het gespreid betalen aanbieden zien hun omzet daarna 5 tot 10 procent stijgen. Investeringsfonds nordIX AG werkt, samen met Opus Chartered Issuances S.A., met geld van Duitse banken, verzekeraars en family offices.


Honderden aanvragen per dag

SprayPay is een initiatief van de twee broers Max en Willem Libourel uit Breukelen (beiden 29, twee van een drieling), die hun bedrijf op 23-jarige leeftijd met hun vader Ernst zijn gestart. Max: "Ik werkte bij een bedrijf dat software ontwikkelde voor verzekeraars. Een neef van ons is directeur van Hollandbikeshop.com en vroeg ons of we software konden ontwikkelen voor het aanbieden van gespreid betalen. Mijn werkgever wilde zich alleen focussen op de eigen markt, toen besloot ik om het zelf te gaan doen."

Max nam ontslag en richtte samen met zijn broer Willem en hun vader Ernst SprayPay op. "We hebben aandeelhouders gezocht, we zijn de software gaan ontwikkelen en we hebben het hele AFM-traject doorlopen. In 2017 verkregen we de vergunning en konden we testen met acht webshops." Sindsdien gaat het hard, SprayPay handelt per dag honderden aanvragen voor gespreid betalen af. Aandeelhouders hebben in totaal 12 miljoen euro in SprayPay geïnvesteerd. Er werken elf mensen bij SprayPay.


Groeiversneller

Met het Duitse investeringsfonds nordIX gaat SprayPay een nieuwe fase in. "Met nordIX krijgen we een groeiversneller die ons in staat stelt om onze ambities de komende jaren waar te maken", aldus Willem Libourel. Doel is om met SprayPay marktleider in Nederland te worden. En het Breukelense familiebedrijf heeft de ambitie om de vleugels uit te slaan naar het buitenland, waarschijnlijk als eerste naar Duitsland en België.


Consumentenbescherming

SprayPay onderscheidt zich ten opzichte van andere aanbieders, die zonder uitzondering zijn gekoppeld aan één grote bankinstelling. SprayPay is daarmee de enige onafhankelijke aanbieder van gespreid betalen voor webshops. Consumentenbescherming beschouwt het familiebedrijf als één van de belangrijkste waarden: ter bescherming tegen wanbetaling worden alle aanvragen voor gespreid betalen getoetst volgens de inkomstenlastentoets van het Nibud. Gemiddeld wordt slechts 16 procent van de aanvragen gehonoreerd. 84 procent van de aanvragen komt niet in aanmerking voor gespreid betalen omdat de inkomstenpositie als te zwak wordt beoordeeld.

 


Bureaus

Media

Marketing