HelloFresh boekt omzet van bijna 2 miljard in eerste kwartaal van 2022

28-04-2022 (10:07) - Economisch

HelloFresh publiceert zijn financiële resultaten voor het eerste kwartaal van 2022. In het eerste kwartaal van 2022 kreeg HelloFresh er 1,24 miljoen actieve klanten bij, waardoor het aantal klanten is gestegen tot 8,52 miljoen, een groei van 17,0% tegenover het eerste kwartaal van 2021. Daarnaast behield de onderneming een sterke klantenbinding, met een lichte stijging van het gemiddelde aantal bestellingen per klant en een stijging van de waarde van de gemiddelde bestelling naar 55,1 euro ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. HelloFresh rapporteert over het voorbije kwartaal opnieuw een recordomzet, die nu 1,9 miljard euro bedraagt, een groei van 32,7% in euro tegenover dezelfde periode vorig jaar en een stijging met 26,4% bij constante wisselkoersen. Beide segmenten hebben wezenlijk bijgedragen aan die groei.
 
In het eerste kwartaal van 2022 behaalde HelloFresh een absolute contributiemarge van 482,7 miljoen euro (+18,7%, K1 2021: 406,6 miljoen euro), wat overeenkomt met 25,2% van de omzet (28,2% in K1 2021). De ontwikkeling van de marge was vooral het gevolg van de prijsinflatie voor ingrediënten, de verdere snelle uitbreiding van de productiecapaciteit, de bijbehorende lancerings- en uitbreidingskosten en de opstart van nieuwe activiteiten en regio's. Ondanks de voortdurende stijging van de productiekosten sinds het vierde kwartaal van 2021, beginnen de productiekosten als percentage van de omzet nu af te nemen, doordat de productiviteit in de recent gelanceerde productiecentra begint te verbeteren. De gecorrigeerde EBITDA voor K1 2022 bedraagt 99,3 miljoen euro (K1 2021: 159,2 miljoen euro) en weerspiegelt de ontwikkeling van de contributiemarge evenals de terugkeer naar de normale seizoenseffecten, aangezien de verkoop in het eerste kwartaal van 2021 nog onder druk stond door de coronapandemie en de capaciteitsbeperkingen.
 

Seizoensgebonden producten

"We bieden steeds meer seizoensgebonden producten aan en in ons aanbod zijn er recepten te vinden voor elk moment van de dag. Deze en meer productverbeteringen voeren wij met veel enthousiasme door om onze klanten elke keer nog beter te kunnen voorzien in hun behoeften, dit terwijl we alle uitdagingen waarmee we in de huidige tijd te maken krijgen met beide handen aanpakken", aldus Pauwel Wiertsema, CEO van HelloFresh Benelux.
 

Milieu-voetafdruk

HelloFresh heeft onlangs de resultaten van een levenscyclusanalyse gepubliceerd, waaruit blijkt dat de maaltijden van HelloFresh een aanzienlijk kleinere CO2-voetafdruk hebben dan maaltijden uit de supermarkt. In die grondige levenscyclusanalyse werd de ecologische voetafdruk over de hele waardeketen, van veld tot vork, onderzocht voor zeven markten van HelloFresh (Duitsland, Oostenrijk, Australië, VS, België, Nederland en Luxemburg) en voor verschillende maaltijdcategorieën, waaronder vegetarische, rundvlees- en kipmaaltijden. Bij de analyse werd rekening gehouden met de volledige toeleveringsketen, inclusief voedselproductie en levering. Uit de resultaten van de studie blijkt dat er voor een gemiddelde maaltijd van HelloFresh 25% minder CO2-equivalent wordt uitgestoten dan wanneer exact dezelfde maaltijd wordt bereid met ingrediënten die in een supermarkt werden gekocht. Dat maakt maaltijden van HelloFresh duurzamer dan voedsel dat in de supermarkt wordt aangekocht en bewijst dat maaltijdboxen op bestelling met ingrediënten in de exacte hoeveelheden efficiënt zijn en een positief effect hebben op het milieu.

Bureaus

Media

Marketing