Hoe micellair water steeds populairder werd

17-01-2023 (10:47) - Economisch

Micellair water is een relatief nieuw reinigingsmiddel op de markt. Het bestaat namelijk pas sinds 1991. Het middel wordt door steeds meer mensen gebruikt voor het schoonmaken van het gezicht. Cosmeticabedrijven spelen hier gretig op en ontwikkelen steeds weer nieuwe soorten. Micellair water neemt zelfs in populariteit toe. Het middel is tegenwoordig bijna overal te koop en niet meer weg te denken uit de schappen.

Wat is micellair water

Micellair water bestaat uit hydraterende ingrediënten, reinigende oliemoleculen en micellen. Micellen zijn oppervlakte-actieve stoffen die zijn opgebouwd uit moleculen in water. De micellen trekken vuil aan en verwijderen het zo van het gezicht. Het is makkelijk in gebruik en er hoeft geen water te worden gebruikt. Daarom is het ook handig voor onderweg. Het wordt voornamelijk gebruikt om make-up te verwijderen en de huid te reinigen. 

Een nieuwe manier van gezichtsreiniging

Micellair water bestaat pas sinds 1991. Het skincare merk Bioderma ontwikkelde toen Sensibio H2O, in samenwerking met dermatologische experts. Hoewel het reinigingsmiddel nog maar kort bestaat, is het in de afgelopen dertig jaar sterk in populariteit toegenomen.

Er is inmiddels een wereldwijde markt voor de gezichtsreiniger. De regio’s die het product op de markt brengen zijn Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Azië-Pacific, Europa, het Midden Oosten en Afrika.

De Europese markt heeft met 33% het grootste marktaandeel in handen. De Aziatisch-Pacifische (APAC) regio en de Verenigde Staten volgen met een aandeel van respectievelijk 30 en 27%. Er worden ook nieuwe markten aangeboord. Brazilië en Indonesië hebben bijvoorbeeld een veelbelovend groeipotentieel: 9 en 21%. En het lijkt een zekerheid dat daar in de toekomst nog meer ‘jonge’ markten bij zullen komen.

Door de immer stijgende populariteit wordt er steeds meer micellair water geproduceerd door veel cosmeticabedrijven, waaronder grote namen als Garnier, Maybelline, L’Oréal en Unilever. Het middel wordt tegenwoordig zelfs toegepast bij haar- en lichaamsverzorging, zoals shampoo, conditioner, handgel en reinigingsmiddelen voor baby’s. 

Verschillende soorten micellair water

Micellair water wordt door steeds meer mensen gebruikt. Maar niet iedereen heeft hetzelfde huidtype en dezelfde behoeften. Cosmeticabedrijven spelen in op de vraag door een type reinigingsmiddel te ontwikkelen voor de vier huidtypen: de vette, droge, gevoelige en gemengde huid. Ze richten zich ook op verschillende soorten reinigers, namelijk om het gezicht te verzorgen, make-up verwijderaars en crèmes om de huid schoon te maken en te voeden. 

Groei en uitbreiding

Verwacht wordt dat de populariteit van micellair water zal blijven toenemen en dat de markt zal blijven groeien. Ook ziet het ernaar uit dat het aandeel van de bestaande markten gehandhaafd en waarschijnlijk groter wordt en dat er steeds meer nieuwe jonge markten bij zullen komen. Micellair water heeft in relatief korte tijd de wereld veroverd.


Bureaus

Media

Marketing