YouTubers dragen €165 miljoen en 7.700 fte's bij aan de Nederlandse economie

20-04-2022 (16:08) - Economisch

Vandaag verschijnt voor het eerst een YouTube Impact Report over Nederland. In het onderzoek, dat is uitgevoerd door Oxford Economics, worden de economische, sociale en culturele effecten van YouTube in kaart gebracht.
 
De belangrijkste conclusie uit het rapport is dat YouTube Creators in 2020 een bijdrage van €165 miljoen euro leverden aan de Nederlandse economie (exclusief de economische bijdrage van Google/YouTube’s eigen activiteiten). Dat is vergelijkbaar met het bedrag dat dat jaar werd uitgegeven aan Nederlandse filmproducties. Verder leidt het werk van de Nederlandse YouTube-makers tot 7.700 extra fte's in de Nederlandse economie, bijvoorbeeld doordat ze diensten en producten van derden inhuren of afnemen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat een ruime meerderheid van de Nederlanders die YouTube gebruiken het videoplatform zien als een plek met een grote diversiteit aan content en een plek om te leren.
 

Divers en leerzaam

YouTube Creators zijn er in alle soorten en maten, in allerlei leeftijden, van verschillende achtergronden en met een oneindige reeks aan interesses. 72% van de deelnemers aan de enquête van Oxford Economics onder Nederlandse YouTube-kijkers is het ermee eens dat YouTube diverse content bevat.
 
Bovendien helpt YouTube mensen bij het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden, zowel op persoonlijk als professioneel gebied. Uit de enquête blijkt dat 80% YouTube gebruikt om informatie en kennis te vergaren. 69% van de leraren die YouTube gebruikt zegt bovendien dat ze YouTube-video’s gebruiken in de les. 

Bureaus

Media

Marketing