Nederlanders gebruiken gemiddeld 5 nieuwsapps, jongeren opvallend kritisch

12-09-2022 (15:10) - Media

Meer dan 11 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder gebruiken landelijke nieuwsapps, circa 7 miljoen mensen regionale nieuwsapps. NOS en Nu.nl zijn landelijk de bekendste en meest gebruikte apps Met name buiten de Randstad scoren regionale nieuwsapps ongeveer net zo goed.
 
Interessant zijn jongeren: zij gebruiken gemiddeld genomen meer apps dan andere leeftijdsgroepen én zijn een stuk kritischer ten aanzien van zowel de journalistieke inhoud als functionaliteiten.
 
Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de Nationale Nieuwsapp Monitor 2022, het eerste grootschalige, onafhankelijke en wetenschappelijk onderbouwde onderzoek naar nieuwsapps. Voor het onderzoek zijn 75 nieuwsapps gemeten onder ruim 7000 respondenten. Het onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Newcom in samenwerking met mobile development agency Pinch. Maandagmiddag 12 september zijn in Amsterdam de onderzoeksresultaten gepresenteerd aan representanten van uitgevers en mediaorganisaties als Mediahuis, DPG Media, NOS en RTL.
 

‘Heel interessant onderzoek’

 

Piet Bakker, voormalig lector Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en tegenwoordig zelfstandig publicist en mediaonderzoeker, noemt het onderzoek ‘heel interessant’. “Normaliter worden websites en apps altijd samen onderzocht, nu zijn nieuwsapps voor het eerst apart gemeten. Dankzij dit tweejaarlijkse onderzoek kunnen we vanaf nu trends en ontwikkelingen gaan zien.”
 

De belangrijkste inzichten

Enkele andere interessante inzichten uit het onderzoek:
  1. 9,3 miljoen Nederlanders openen dagelijks één of meerdere nieuwsapps.
  2. NOS en Nu.nl zijn landelijk de bekendste en meest gebruikte apps, gevolgd door AD, RTL Nieuws en De Telegraaf.
  3. Buiten de Randstad hebben regionale nieuwsapps (ook) een sterke positie. Qua bekendheid en waardering doen ze niet onder voor landelijke. Waar de best gewaardeerde landelijke apps NOS en Nu.nl respectievelijk een 7,8 en een 7,7 scoren, krijgen RTV Noord en Omroep Brabant (in die volgorde) dezelfde beoordelingen.
  4. Jongeren gebruiken de meeste nieuwsapps. Tegelijkertijd zijn ze ook het meest kritisch, qua inhoud maar vooral ten aanzien van functionaliteiten.
 

‘Goed nieuws dat nieuwsapps ook jongeren bereiken’

Piet Bakker vindt de populariteit van regionale nieuwsapps logisch: “Hoe verder je van de Randstad komt, hoe populairder regionale omroepen worden. Mooi trouwens dat uit dit onderzoek blijkt dat hun apps ook jongere mensen bereiken, terwijl ze over het algemeen een wat ouder publiek hebben.”
 
Interessant is dat jongeren zo kritisch zijn. Pinch-directeur Tim Klein Haneveld: “Jongeren zijn als digital natives natuurlijk veel meer apps gewend dan ouderen. Daardoor verwachten ze dat nieuwsapps hen hetzelfde gebruiksgemak bieden als bijvoorbeeld TikTok of Instagram. Daarin ligt een mooie uitdaging om jongeren veel meer te gaan betrekken bij de ontwikkeling van nieuwsapps.”
 

Nieuwsapps verder helpen

De uitkomsten van het onderzoek kunnen zowel uitgevers als de bouwers van nieuwsapps verder helpen, stelt de Pinch-directeur. “Uit de onderzoeksresultaten volgt een aantal lessen. Aangevuld met inzichten uit gebruikersonderzoek kunnen uitgevers hun apps verder verbeteren. Daarbij moeten ze blijven innoveren om relevant te blijven. Qua techniek én in de manier waarop verhalen worden gemaakt en gepresenteerd. In de samenwerking tussen techniek en verhalenvertellers kan in de toekomst nog veel worden verbeterd en bereikt.”
 
Het onderzoeksrapport is hier te downloaden. 

Bureaus

Marketing

Economisch