
Mediahuis groep lanceert Fellowship met Peter Vandermeersch als eerste fellow
Mediahuis kondigt de lancering aan van het Fellowship ‘Journalistiek en Samenleving’, een strategisch initiatief dat de rol van onafhankelijke journalistiek wil versterken in een snel veranderend medialandschap. Peter Vandermeersch, voormalig CEO van Mediahuis Ireland, wordt de eerste Mediahuis Fellow.
Met een rijke loopbaan als hoofdredacteur van De Standaard en NRC, uitgever van Mediahuis Ireland, en sinds 2022 als CEO van de Ierse organisatie, brengt Peter Vandermeersch decennialange redactionele en leidinggevende ervaring mee. Als Fellow ‘Journalistiek en Samenleving’ zal hij de journalistieke missie van Mediahuis helpen relevant houden, als verbindende kracht optreden in een steeds meer gepolariseerde samenleving en de waarde van journalistiek helpen zichtbaar maken.
“Met dit fellowship wil ik de positie van Mediahuis als thought leader verder versterken door enkele van de belangrijkste uitdagingen in onze sector aan te pakken, zoals de relevantie van journalistiek, haar rol in een tijdperk van polarisatie, vertrouwen, persvrijheid, het bereiken van diverse doelgroepen, het waarborgen van een duurzame toekomst voor lokale journalistiek én het verantwoord inzetten van AI binnen redacties", zegt Vandermeersch.
Nieuwe CEO Mediahuis Ireland
Parallel aan de benoeming van Vandermeersch tot Fellow ‘Journalistiek en Samenleving’, maakt Mediahuis bekend dat Sheena Peirse per 1 oktober CEO van Mediahuis Ireland wordt. Momenteel is Sheena Chief Customer Officer bij Mediahuis Ireland en brengt zij een schat aan ervaring mee op het gebied van transformatie, digitale media, publieksstrategie en commerciële innovatie.
Voordat ze in 2019 bij Mediahuis startte als Digital Editorial Director, bekleedde ze leidinggevende functies in de Britse omroepsector, onder andere bij ITV en Channel 4. Daar speelde ze een voortrekkersrol in het vormgeven van de digitale strategie en contentontwikkeling. Als Chief Customer Officer van Mediahuis Ireland leidde ze tal van strategische veranderingen op het vlak van abonnementen en marketing en hielp ze Mediahuis Ireland om de mijlpaal van 100.000 abonnees te overschrijden. Als CEO zal zij voortbouwen op de digitale vooruitgang en redactionele sterkte van de Ierse organisatie, in nauwe samenwerking met COO Ian Keogh en CFO Ross Murray en met de rest van het Executive Leadership Team van Mediahuis Ireland.
Journalistiek onder druk
Gert Ysebaert, CEO Mediahuis groep: "Onafhankelijke journalistiek staat onder toenemende druk, niet omdat ze haar waarde heeft verloren, maar omdat de economie van journalistiek en de wereld eromheen fundamenteel veranderen. Bij Mediahuis geloven we sterk dat journalistiek een essentiële kracht is voor waarheid, verbinding en democratie. Deze missie mag niet als vanzelfsprekend worden beschouwd. We moeten haar waarde herdefiniëren, verdedigen en uitdragen, zowel binnen als buiten onze organisatie. Daarom lanceren we het Mediahuis Fellowship ‘Journalistiek en Samenleving’: een strategische rol die reflectie, uitdaging, verbinding en inspiratie moet brengen over merken, disciplines en doelgroepen heen. Ik ben verheugd dat Peter Vandermeersch dit initiatief zal leiden met de inzichten en visie die hij steeds aan onze organisatie heeft bijgedragen."
"Tegelijk ben ik blij om Sheena Peirse te verwelkomen als nieuwe CEO van Mediahuis Ireland", vervolt Ysebaert. "Sheena heeft blijk gegeven van uitzonderlijk leiderschap en visie in haar rol als Chief Customer Officer, waarbij ze digitale transformatie en publieksgroei heeft aangestuurd. Haar diepgaande kennis van zowel redactionele als commerciële strategie maakt haar bij uitstek geschikt om Mediahuis Ireland naar een volgende fase te leiden. Ik wens haar veel succes in deze belangrijke rol en kijk uit naar de blijvende impact die zij zal hebben op onze organisatie en het bredere medialandschap."