Nieuwe campagne YoungCapital: wake-upcall voor Boomers, ode aan Gen Z

Nieuwe campagne YoungCapital: wake-upcall voor Boomers, ode aan Gen Z

13-01-2025 (16:49) - Campagnes

Volgens veel Boomers zijn Gen Z’ers op de werkvloer verwend, lui en zonder werkethos. Maar wat als niet Gen Z, maar juist uitgebluste Boomers het probleem zijn? Dit idee vormt de basis van de geïntegreerde campagne ‘Boost Your Boomer’, ontwikkeld door jongerenuitzendbureau YoungCapital en ACE.

In tegenstelling tot wat vaak wordt geloofd, werkt Gen Z meer dan ooit. In tijden van economische onzekerheid en snelle technologische veranderingen zijn zij degene die de regels van de nieuwe arbeidsmarkt bepalen. Uit recent onderzoek van YoungCapital blijkt bovendien dat Boomers veel negatiever zijn over Gen Z dan andersom. YoungCapital wil deze kloof dichten, want Boomers en Gen Z hebben elkaar hard nodig op de werkvloer.

Wake-upcall

‘Boost Your Boomer’ is zowel een aanmoediging voor jongeren als een wake-upcall voor oudere generaties. In de campagnevideo, geregisseerd door internationaal toptalent Angelo Cerisara (Hamlet), zien we op een absurdistische manier wat er gebeurt wanneer Boomers worden blootgesteld aan de jonge energie van Gen Z op de werkvloer.

Ter ondersteuning van de campagne zijn 150.000 ‘Gen Z infused’ BOOOMer Energy Drink-blikken geproduceerd. Deze activerende blikjes symboliseren de energie die jongeren bijdragen op de werkvloer. Daarnaast is de campagne zichtbaar op straat, op social media, in print en via influencers.

Rogier de Bruin, ECD van ACE, voegt toe: "Ik werk ondertussen al bijna acht jaar samen met YoungCapital, en het mooie is dat we elke keer weer grenzen kunnen verleggen. Deze campagne is een nieuwe fase voor het merk, waarin we met originele producten en services het verschil maken. Voor BOOOMer Energy Drink doneren jongeren hun energie, zodat ouderen een beetje mee kunnen komen. Een drankje voor op het werk om een betere samenwerking te stimuleren. Er is maar één jongerenuitzendbureau in Nederland dat dit kan doen."

Koen de Boer, creative bij ACE, voegt toe: "Een statement maken in het voordeel van een ondergewaardeerde doelgroep is altijd leuk. Met de filmische, maar ook ongemakkelijke stijl van Angelo voegen we er een dikke laag ironie aan toe. Dat past beter bij de Gen Z-doelgroep en zorgt voor een opvallend wereldje dat ergens tussen The Office en Gucci in zit."

Bondgenoot van jong talent

Met deze campagne positioneert YoungCapital zich opnieuw als de bondgenoot van jong talent op de werkvloer. Deni Barisic, Head of Brands bij YoungCapital, zegt hierover: "Elke generatie klaagt over jongeren, maar zoveel als nu heb ik in mijn 9 jaar bij YoungCapital niet eerder meegemaakt. Het idee dat jongeren niet willen werken, is echt onzin."

"Natuurlijk kijkt deze generatie anders naar werk – de wereld is voor hen volledig veranderd. Waar je vroeger bijvoorbeeld met één salaris een huis kocht, lukt dat nu nauwelijks met twee modale inkomens. Jongeren worden dus gedwongen anders naar werk te kijken, en ze werken meer dan ooit. Met deze campagne geven we die jonge energie een podium – een positief tegengeluid tegen al het geklaag."