![WOMEN Inc. roept technische sector op tot actie met nieuwe campagne](/public/image/2025/schermafbeelding_2025-02-04_om_13.35.04.png)
WOMEN Inc. roept technische sector op tot actie met nieuwe campagne
De technische sector is dringend op zoek naar personeel. Vrouwen kunnen hier een belangrijke rol in spelen, want zij vertegenwoordigen nu slechts 17% van de werknemers. Alleen weten technische bedrijven vrouwen nauwelijks binnen te houden vanwege een vrouwonvriendelijke werkvloer, zo blijkt uit onderzoek van belangenorganisatie WOMEN Inc. Daarom ontwikkelden zij, in samenwerking met Wefilm Creative Agency, de campagne ‘Regel dat ze wil blijven’, die technische werkgevers op weg helpt naar een vrouwvriendelijke werkomgeving.
De campagne bestaat uit een film die het probleem invoelbaar maakt voor leidinggevenden, die zich vaak niet van het probleem bewust zijn. Verder wordt de technische sector via social media en prominente outdoor uitingen getriggered om na te denken over hoe vrouwvriendelijk hun werkvloer eigenlijk is.
Roos Aalvanger, head of production en creative bij Wefilm: "De oplossing voor dit probleem ligt bij leidinggevenden, niet bij vrouwen. Om die leidinggevenden mee te krijgen zeggen we niet wat ze verkeerd doen, maar helpen we ze een handje. We maken ze bewust van het probleem via een inkijkje in de inner thoughts van vrouwen. Om vervolgens het gewenste gedrag te laten zien, want verandering begint bij het bieden van een oplossing."
Actielijst
Als oplossing is een ‘actielijst’ met 10 punten voor werkgevers opgesteld, waar ze direct mee aan de slag kunnen. Op deze lijst staan concrete aanbevelingen voor werkgevers in de technische sector om de werkvloer inclusiever te maken, zoals een zwangerschapsbeleid voor werk met gevaarlijke stoffen, het mogelijk maken om in deeltijd te werken voor vrouwen én voor mannen, maar ook voorzieningen als passende werkkleding voor vrouwen en een vrouwentoilet voor werk op locatie.
Emma Lok, directeur van WOMEN Inc.: "Technische ontwikkelingen creëren voor een deel de inrichting van onze samenleving en dat wordt alleen maar meer. Het is daarom cruciaal dat vrouwen ook onderdeel van deze ontwikkelingen zijn. Met deze actielijst willen we werkgevers handvatten bieden zodat zij meer vrouwen kunnen aantrekken én behouden."
Credits
Client: WOMEN Inc.
Client Responsible: Vera Westenberg, Eva Banning, Rebecca Slee
Client Lead: Marlena Fishell
Creative Director: Ruben Cusell
Creatives: Cato Duyvis, Roos Aalvanger
Director: Eva Oosterveld
Head of production: Roos Aalvanger
Producer: Roos Aalvanger & Ellis Thomas
Media Director: Rocco Stallvord
Media producer: Marlena Fishell
DOP: Lola Mooij