Bijna 40% organisaties laat helft of meer leerbudget op de plank liggen
Organisaties hebben steeds hogere budgetten voor leren en ontwikkelen, maar een flink deel daarvan blijft ongebruikt. Het persoonlijk leerbudget groeide met 25%, van €800 in 2021 tot €1.000 in 2022. Maar bijna 40% van de organisaties laat de helft of meer op de plank liggen.
Opvallend, want Nederland heeft te kampen met een extreem krappe arbeidsmarkt en een enorm verloop van personeel. Investeren in leren en ontwikkelen is dan ook belangrijker dan ooit om toekomstbestendig te blijven.
Ruim 7 op de 10 organisaties (73%) maakt maximaal driekwart (75%) van het budget op. En 12% geeft maximaal een kwart van het budget uit, 27% maximaal de helft en 34% tussen de helft en driekwart. Tot slot heeft 14% geen idee hoeveel leerbudget er uitgegeven wordt. Dit blijkt uit de Studytube Learning & Development Monitor 2023, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube, het #1 leerplatform voor organisaties en medewerkers.
“Je kan niet tevreden zijn als zoveel ontwikkelpotentieel blijft liggen”
Opmerkelijk genoeg is 58% van de HR-professionals juist ‘tevreden met de huidige stand van zaken rond leerbudget’. Homam Karimi, CEO Studytube: “Met alleen leerbudget reserveren ben je er niet. Organisaties moeten het ook daadwerkelijk gaan inzetten. Je kan niet tevreden zijn als zoveel geld én ontwikkelpotentieel blijft liggen. Echt zonde, want leren en ontwikkelen helpt om medewerkers flexibeler en duurzamer in te zetten. In deze krappe arbeidsmarkt wil je bovendien talent groeikansen bieden. Zo houd je ze aan boord en dat scheelt weer onnodige kosten voor onboarding. Leerbudget goed inzetten en activeren tot leren zijn komende jaren grote uitdagingen van werkgevers.”