Mitch Voskuilen vertelt hoe je alles uit AI haalt

15-05-2023 (11:09) - Tech

Mitch Voskuilen, CEO en founder van Billy Grace, legt uit op welke vijf manieren AI het werk van marketeers zal gaan veranderen en verbeteren. Ook deelt hij vier handige tips om alles uit het werken met AI te halen.

“Het viel ons op dat sommige collega’s meer halen uit tools als ChatGPT dan andere collega’s. We hebben ontdekt hoe dat komt. Die inzichten hebben we verpakt in vier tips die je in staat stellen om als marketeer meer uit AI te halen.”, aldus Voskuilen.

Vier tips

1: Vraag om goede briefings
“Net zoals je een collega goede instructies geeft, zou je een AI zoals ChatGPT ook de juiste prompts (aanwijzingen) moeten geven. Slimme AI-gebruikers vragen ChatGPT om betere prompts, net zoals je aan je collega vraagt hoe die het liefst geïnstrueerd wordt voor een nieuwe opdracht. Vraag AI dus hoe je slimmer werkt met AI.”

2: Stuur output bij

“De output van generatieve AI wordt soms afgedaan als onvoldoende, als blijkt dat het niet in een keer perfect is. We maken allemaal weleens fouten. Net zoals je een collega feedback geeft, moet je op zoek naar manieren om output van AI bij te sturen en deze niet na één verkeerd antwoord afschrijven.”

3: Behoud kritische blik
“Net zoals je het werk van collega’s niet voor lief neemt, zou je het werk van AI ook altijd kritisch moeten blijven beschouwen. Stel jezelf de vraag waar de output van AI op gebaseerd is. Wat vertelt de data ons niet? Is deze informatie correct en volledig? Blijf kritisch en behoud de regie.”

4: Organiseer AI-speurtochten

“Neem je eigen werk en dat van collega’s onder de loep en stel jezelf de vraag: welk werk kan geautomatiseerd worden of overgenomen worden door AI? Sommige taken wil je niet voor altijd zelf doen en laat je liever over aan een nieuwe, junior collega. Zo kan je ‘speurtochten’ organiseren naar werk dat aan AI overgedragen kan worden. Probeer er een spel van te maken.”

Hoe AI marketing verandert

“Na jarenlang marketeers te hebben zien stoeien met toenemende hoeveelheid data, zochten we naar een oplossing. Zo kwamen we op het idee voor Billy Grace, dat advertentiebestedingen optimaliseert met behulp van AI. Volgens mij hoeven we als marketeers AI niet te vrezen, maar winnen marketingafdelingen door de combinatie van mens én machine”, aldus Voskuilen. “Het marketing-vak verandert overigens wel door AI. Slimme marketeers spelen daarop in.”

1: Nieuwe vaardigheden nodig

“AI neemt je werk niet over, het is degene die met AI kan werken die je baan overneemt. Leer werken met AI, ontdek hoe je prompts maakt en welke processen je kan automatiseren. Marketeers die niet met een PC kunnen omgaan hebben het ook niet gered.”

2: Openstaan voor verandering
“De komende jaren doen veel AI-tools hun intrede, maar welke technologie komt daarna? Belangrijker dan leren werken met AI, is het nodig om open te staan voor nieuwe technologie en ermee te willen experimenteren. Sta open voor verandering.”

3: Oplossing van personeelstekort
“Er is een gigantisch personeelstekort. Door taken te automatiseren met behulp van AI, is het personeelstekort hopelijk minder nijpend. Dat maakt de hoge werkdruk en dito verzuim hopelijk ook verleden tijd.”

4: Meer ruimte voor creativiteit en menselijk contact

“AI automatiseert saai en repetitief werk. Daardoor is er meer ruimte voor werk waar mensen beter in zijn: persoonlijk contact en taken die echte creativiteit vergen. Het werk van marketeers wordt dus juist leuker door AI.”

5: Marketing verbreedt
“Doordat marketeers minder tijd kwijt zijn met het maken van content of analyseren van data, krijgen ze meer ruimte om waarde toe te voegen voor het bedrijf. Ze gaan zich bijvoorbeeld bezighouden met nieuwe verdienmodellen, waardoor ze meer aansluiting vinden met de business. Dit kan een einde maken aan de silovorming binnen bedrijven.”