Ervaring of Kennis?

03-09-2014 (12:00) - Gastcolumn

Oh, oh, oh wat verandert onze marcom wereld toch snel. We kijken tegen een berg op van Big Data,  Social Media en peer2peer-concurrenten van onze gevestigde merken. Hoezo gevestigd? Niemand is meer gevestigd. De crisis en de nieuwe technologie slaan onze fundamenten weg. Merken en carrières… Mooi zo, opgeruimd staat netjes.
Maar wat ga jij daar nu aan doen? Als je heeeeel veel ervaring hebt opgebouwd, je hebt een relevant netwerk, jaren geleden een goeie studie afgerond… dan hoef je toch niets meer te doen? Je hebt inzicht en overzicht, komt goed zou je zeggen. Niet dus, ik stel dat ervaring is ingehaald door kennis. Nuance: zonder concrete kennis, telt ervaring niet meer.


Even wat observaties delen
Organisaties worden alsmaar communicatiever. Was het vroeger een competentie van de marcom manager de regie te behouden op alles wat intern en extern werd gedeeld, inclusief welk medium en welke niet. Nu gaat het veel meer om het (strategisch) sturen van de dialoog ongeacht het medium en is monitoren beter dan managen. Omdat communicatie niet meer vanuit één afdeling wordt verzorgd, is coaching en kennis delen noodzaak. Dus een gevoel hebben hoe de huidige organisaties en mensen werken, is een nieuwe competentie.


Generalisten vs. Specialisten
Worden generalisten ingehaald door specialisten? Ik geef toe, het hebben van een wat brede basis is goed. Maar waar je tot voor kort nog je eigen SEO, social en data kon managen, is het nu enorm ingewikkeld geworden in de marcom mix. De vroegere marcom-manager deed digital en online er even bij. Een paar jaar later is het de competentie om de specialismes te kiezen, te beoordelen en aan te sturen. Wat heb je dan nog aan je MarComB opleiding?


Doet ervaring er dan nog toe?Ja, maar… bijscholing is essentie. Wat was uw laatst gelezen boek, uw laatste congres of laatste opleiding? Ervaring is onvoldoende om de juiste actuele kennis op te doen. Bovendien, kennis veroudert snel. Een nieuwe competentie is dus ook het inzicht hebben welke kennis je nodig hebt, en hoe je deze vervolgens inzet en deelt. Het is alsof je iedere keer opnieuw je rijbewijs moet gaan halen omdat de regels, het spel, het vehikel en de deelnemers daaraan radicaal veranderen. De marcommer is, en vooral degene met ervaring, toe aan een permanente educatie. Kennis delen hoort daarbij, en zo ontstaan er ook weer nieuwe netwerken (= werkwoord!).


Tot slot… de competentie om aan het werk te komen, en te blijven. Vele ontslaggolven en reorganisaties verder, likt menige marcom manager de wonden. Komt de goeie ouwe werkgelegenheidstijd weer terug? Neen. Arbeid wordt tijdelijker en flexibeler. Dat pleit dus ook voor wat hierboven staat, je onderscheidt jezelf alleen nog maar met actuele kennis, relevant specialisme  en de competentie snel te kunnen schakelen.
 

Egbert Jan van Bel


Egbert Jan van Bel is schrijver van marketing- en managementboeken, kerndocent bij Beeckestijn Business School en jurylid van de International Webby Awards (Oscar voor Internet). Egbert Jan geniet vooral bekendheid om zijn praktijkgerichte en doelmatige visie op het (commerciële) bedrijfsproces. Egbert Jan geeft lezingen en workshops over het onderwerp marketing, CRM en klantbehoud, in Nederland, USA en kriskras door Europa.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.