GUI of the future

27-01-2014 (08:19) - Gastcolumn

Het is een vak geworden, een ‘craft’ zoals ze dat noemen: het maken van interfaces als onderdeel van het decor in een televisieserie en film. Al vanaf Kubricks 2001: A Space Odyssey (H.A.L. 9000) bedenken we hoe de toekomstige interfaces er uit moeten zien. Een goed ontworpen interface draagt bij aan het realisme in science-fiction films.
 
Als we al die verschillende future-GUI’s uit de (voornamelijk Hollywood) films van toen tot nu naast elkaar zetten, vinden we veel overeenkomsten. De GUI’s (Graphical User Interface) bevinden zich in een fysieke ruimte (hologrammen: Prometheus, Iron Man), of op een glazen scherm (Minority Report, Avatar). Ook de manier van inter­acteren komt steeds overeen: we willen aanraken, de GUI moet tastbaar zijn.
 
De gebruikte kleurstellingen zijn vaak monochroom. Zijn deze ‘future-GUI’s’ nog wel zo ‘future’? Werken we niet al een tijdje met touch screens? En ontwer­pen we niet steeds strakker en platter met de opkomst van ‘authentically digital’ (design trend naar plat, strak en digitaal)? Stemgestuurd besturen zit inmiddels op elke nieuwe iPhone (Siri). De futuris­tische technologieën worden nu echt toegepast: we gaan de films niet benaderen – we halen ze in.
 
Wij designers laten ons graag inspireren door sci-fi GUI’s. Ze werden gemaakt door designers die vrijwel carte blanche kregen voor techniek, interactie en stijl. Dat inspireert ons, maakt ons enthousiast: we willen de interfaces net zo ervaren als de personages in de film.
 
Ook merken zijn hiervan op de hoogte en komen met interessante spin-offs. Zo heeft Adidas bij één van haar stores samen met Intel een manier gevonden om door te shoppen na sluitingstijd. Op een groot scherm zie je een virtuele schoenen­muur. Je kunt de schoenen aanraken en het scherm als interface gebruiken. De schoenen zijn van alle kanten te bekijken. Vervolgens kun je ze doorzetten naar je eigen smartphone en kopen.
 
'Sci-fi GUI’s lijken voor ons ontwerpers het punt op de horizon te zijn'
Gezien de aantrekkingskracht onderzoeken we graag of Sci-fi GUI’s ook in het echte leven zouden kunnen werken. Te gek hoe men in Minority Report interacteert met de op glas geprojecteerde interface – maar werkt dat niet heel ver­moeiend? Dit soort vragen horen bij het bewuste designproces. Onbewust worden we al door de Sci-fi-GUI’s beïnvloed, door de vormen en functionaliteiten die we kennen uit de films. Bewust en onbe­wust gaan we de kant op die Hollywood in films laat zien als ‘toekomstig’…
 
Sci-fi GUI’s lijken voor ons ontwerpers het punt op de horizon te zijn: ze inspireren en enthousiasmeren. Of het in het echte leven ook zo goed werkt is alleen nog de vraag - daar is het namelijk niet voor ontworpen...
 
Maar laat dat maar aan ons over, dat trekken we graag naar ons toe.
 
Ad Terlouw
Design director
 

Dit artikel is trend 1. uit het the valley Trendrapport 2014. Klik hier voor het volledige rapport. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.