Kleur bekennen in de creatieve industrie

31-12-2014 (08:00) - Gastcolumn

Brian Krijgsman, senior colourist bij The Ambassadors en muziekfotograaf, legt uit waarom het belangrijk is te kijken naar het potentieel van colour grading.
 
Ondanks dat het vaak de laatste stap in het productieproces is, wordt het tijd voor marketeers om te begrijpen dat colour grading meer is dan alleen het opschonen en polijsten van filmmateriaal. Vandaag de dag is grading belangrijker dan ooit tevoren in de reclame. Colour grading bepaalt de sfeer en laat de boodschap opvallen in een overvolle en concurrerende markt.   
 
In de reclamewereld zijn we continue bezig met het communiceren van onze boodschap. Er gaat veel aandacht in het opzetten van de verhaallijn, personages en locaties, maar het belang van kleur wordt vaak over het hoofd gezien. En dat terwijl kleur een veel diepere betekenis heeft dan dat we op het scherm zien. Al je er over nadenkt, gebruiken we kleuren om objecten te beschrijven, personages te benadrukken, en emoties te ontrafelen bij het publiek. Net zoals productie, ontwerp en geluid is colour grading een fundamenteel onderdeel van videoproductie, omdat kleuren de hele identiteit van je boodschap bepalen. En waar het wemelt van de verhalen vertellers is het belangrijk dat jou boodschap de aandacht trekt.  
 
Daarnaast verhoogt colour grading de ‘production value’, en is het belangrijk om gedurende alle fases van het productieproces goed na te denken over het gebruik van kleur. Ik heb aan projecten gewerkt waar onbruikbaar beeldmateriaal kon worden gered door grading. Het kan helpen technische problemen weg te werken, uiterlijke verschijning  verbeteren en uiteindelijk je verhaallijn versterken. 
 
Niet alleen creëer je met kleur sfeer, je duid er ook locaties mee aan en gebruikt het ter promotie van een product. Voor servicegerichte bedrijven zoals banken, reisbureaus, en verzekeringsmaatschappijen is sfeer het meest belangrijke in een commercial. Een bank wil bijvoorbeeld bovenal betrouwbaarheid, vriendelijkheid en transparantie uitstralen. 
 
Daarnaast zijn er locaties die onder de aandacht moeten worden gebracht.  Vandaag de dag is het, door middel van geavanceerde grading technieken, mogelijk voor colouristen om het veranderen van locatie shots door subtiele kleuraanpassingen aan te duiden. Een locatie in het Verenigd Koninkrijk zal een koel kleurenschema hebben dat koud en druilerig aanvoelt terwijl een locatie, zoals Panama City een warm kleurenpalet zal hebben. 
 
Kijk maar naar de manier waarop we gebruik maken van Instagram. Gebruik een Nashville filter en je afbeelding lijkt direct een stuk levendiger. Het filter Hefe levert een zoetsappige, rijke warmte op en het zwart-witte Inkwell zorgt voor diepte en geeft een klassieke sfeer. 
 
Wanneer je een commercial maakt ter promotie van een product is het productshot het allerbelangrijkst. Je kan nog zo’n mooie blauwe lucht maken en de locatie kan nog zo’n warme sfeer uitstralen, elke goede ‘colourist’ weet dat als het denim van de jeans niet goed gepresenteerd wordt, je sowieso hebt gefaald.  
 
Wanneer ik het met brandmanagers heb over het belang van grading gebruik ik steevast het voorbeeld van de populaire film Amelie. Amelie is een perfect voorbeeld van een film die heel sterk afhankelijk is van colour grading. De visuele stijl en het kleurgebruik, door colourist Didier le Fouest,  is misschien wel het meest belangrijke kenmerk van deze film.
 
In de film wordt er gebruik gemaakt van kleur om personages te benadrukken en de verhaallijn te definiëren. Zelfs de verschillende stemmingen van de personages worden benadrukt met colour grading. Wanneer de hoofdpersoon Amelie verdrietig is veranderen de kleuren in een meer gedempt kleurenpalet. Omdat kleur zo’n grote rol speelt, is het kleurgebruik bijna een apart personage in zijn eigen recht. 
 
Hoewel de colourist het grootste gedeelte van zijn werktijd wijdt in een donkere kamer, is het belangrijk om gedurende het hele productieproces betrokken te zijn. Verschillende opname locaties hebben verschillende nuances die hun eigen invloed hebben op de colour grading tijdens de post-productie. 
 
Een voorbeeld daarvan is de nieuwste Samsung commercial ‘Your Style, Your Alpha’ met topmodel Doutzen Kroes, waar ik bij betrokken was. In de commercial gaat Doutzen een avondje opstap, zorgeloos, stijlvol en trendy, samen met haar vrienden. We hadden de opdracht een sfeer te creëren die glamour, luxe en stijl uitstraalt. Omdat de commercial ‘s nachts buiten en binnen in een discotheek werd geschoten, was dit een behoorlijke uitdaging. Omdat je met weinig licht korrelig filmmateriaal krijgt moest de set goed verlicht worden wat natuurlijk meteen de sfeer verandert. 
 
Tijdens het post-productie proces konden we door middel van subtiele colour grading het effect van nachtzicht videografie nabootsen en tegelijkertijd die luxueuze en glamorous look and feel realiseren. Uiteindelijk gaat het allemaal om het combineren van de juiste techniek, belichting en kleuren. Daarnaast is het ook van groot belang op één lijn te zitten met de regisseur om zo uiteindelijk samen het perfecte shot te creëren. 
 
Als gepassioneerd muziekfotograaf werk ik voornamelijk in donkere ruimtes zoals discotheken, nachtclubs of concertgebouwen zoals de Melkweg in Amsterdam. Daar fotografeer ik artiesten zoals Papa Roach, Phillip Glass, Cradle of Filth en You Me At Six vast en probeer ik vanuit de donkere duisternis ook een bepaalde sfeer en schittering vast te leggen. Mede door die ervaring heb ik geleerd dat de combinatie van de juiste belichting en post-productie een effectieve manier is om het gewenste resultaat te bereiken. Daarnaast heb ik voor Hollywood films zoals The Reader, Sherlock Holmes en Mama Mia gewerkt. Met mijn ervaring in fotografie en post-productie, voor zowel films en commerciële projecten, heb ik een stem verworven om betrokken te zijn in het totale productieproces. Ik raad bureaus, merken en productiebureaus aan om stil te staan bij de kunst van colour grading en wat het kan bijdragen aan een project, vanaf het begin tot eind, om het meeste uit je boodschap te halen.  
 
Colour grading is een essentieel onderdeel in het communiceren van een boodschap en nog belangrijker, het bereiken van de doelgroep. Of we nu communiceren over een nieuwe tandpasta, dure chocolade, een nieuwe telefoon of een nieuwe spaarrekening, kleur helpt ons om onze verhaallijn te vertellen, creëert sfeer, en kan ons doen watertanden over die heerlijke hamburger. Als je de juiste colourist hebt, die begrijpt wat je wilt vertellen en je helpt dat te realiseren spreekt het beeld uiteindelijk echt meer dan 1000 woorden. 
 

 


Brian Krijgsman, The Ambassadors Amsterdam

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.