Van bought media via earned media naar earning media

29-01-2014 (08:42) - Gastcolumn

In 2014 komt het er van: we gaan massaal on demand via internet TV kijken. Het werd al lang geleden voorspeld maar de techniek kwam er maar niet. Nu gaat zelfs Tante Truus uit Zwolle er aan geloven.
 
Natuurlijk blijft lineair TV kijken belangrijk. Maar het aandeel zal steeds sneller dalen ten faveure van ‘kijken waar en wanneer jij wilt’.
 
‘Kijken wáár je wilt’ kon al een tijdje via de Ziggo app op je laptop, tablet of smartphone. Op 1 oktober 2013 volgde KPN, UPC komt er volgend jaar mee. Wil je internet TV maar dan op je TV thuis dan kan dat ook, via een Google dongel of een Smart TV. Het aandeel ‘kijken wanneer je wilt’, uitgesteld TV kijken, is nu nog klein maar bepaalt wel de groei van TV kijken als geheel.
 
De volgende stap is TV kijken via internet en een abonnement. ‘Kijken wat je wilt, waar je wilt en wanneer je wilt’. RTL, NPO en SBS combineren hun activiteiten in NLziet (start 2014). Kijkers kunnen er tot 360 dagen na de lineaire uitzending programma’s bekijken. De traditionele11 omroepen zetten zo (in navolging van Stievie in België) gezamenlijk in op on demand en via internet TV kijken.
 
Deze ontwikkeling kan niet los gezien worden van de komst van Netflix naar Nederland. Terwijl omroepen streaming video gaan aanbieden, worden de aanbieders van streaming video omroepen.
Netflix (40 miljoen abonnees) transformeert zich van aanbieder van andermans content via streaming video tot producent. Haar serie House of Cards werd met Emmy’s overladen. De Amerikaanse tegenhanger Hulu gaat ook voor eigen producties. Het maakte onlangs $750.000 vrij om in eigen programma’s te investeren. In 2013 kwamen ze al met Behind the Mask.
 
'Films, series en shows zullen steeds vaker voor het internet geproduceerd worden' 
Talloze spelers maken zich klaar om de markt van OTTC (Over The Top Content), oftewel TV via internet, groei van 60% in 2012 te betreden. Sony, Intel, Endemol, Viacom, Amazon zijn een paar namen die in verschillende combinaties genoemd worden. Films, series en shows zullen steeds vaker direct voor het internet geproduceerd worden. Wie de beste en exclusiefste content aanbiedt wint.
 
En wat doen adverteerders? Die doen mee. TBWA ontwikkelde voor Nissan GT Academy, uitgezonden via SpikeTV. Red Bull creëert eigen content die ze aanbieden op een eigen platform. Red Bull TV. Dankzij de groeiende behoefte aan content kunnen ze die producties ook nog eens verkopen. Bijvoorbeeld aan een abonnee netwerk. Reclame waar kijkers voor betalen. Wow!
 
Joost van Praag Sigaar
Senior copywriter
 
Dit artikel is trend 4. uit het the valley Trendrapport 2014. Klik hier voor het volledige rapport.

  


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.