Audioreclame goed voor 118 miljoen euro in eerste helft 2025

Audioreclame goed voor 118 miljoen euro in eerste helft 2025

28-08-2025 (14:03) - Audio

Adverteerders investeerden in de eerste zes van maanden van 2025 ruim 118 miljoen euro in radioreclame, een bedrag dat ongeveer gelijk is aan dezelfde periode vorig jaar. De belangrijkse bepaler van de gestagneerde netto-omzet is spotreclame, maar ook digitale radio-, podcast- en branded contentreclame dragen hun steentje bij.

Spotreclame op radio blijft de backbone van audioreclame. Met 103,5 miljoen euro aan investeringen is dit segment dominant, 88% van het totaal. De bestedingen in digitale radio komen uit op 6,5 miljoen, een stijging van 8% op jaarbasis. De uitgaven op de podcastreclamemarkt zijn zelfs met 25% gegroeid tot 2,1 miljoen euro, mede dankzij nieuwe makers op de markt. Branded contentreclame kwam uit op 5,9 miljoen euro.

De branches Retail, Transport en Telecom & ICT voeren de top drie aan en zijn samen goed voor de helft van de radioreclamebestedingen. Financiële Dienstverlening zakte van plek twee naar vier, met een daling van bijna 20%. De top vijf audiomerken bestaat uit drie supermarkten en twee telecombedrijven: Lidl, ODIDO, KPN, Aldi en Albert Heijn.

Meest menselijke vorm van communicatie

"Audio support het emotionele DNA van merken bij luisteraars: het is de meest menselijke vorm van communicatie, waar aandacht en gevoel samenkomen en dat is in deze tijd heel effectief voor de campagnes van adverteerders", vertelt Liedewij Hentenaar, directeur Audify, de partij die cijfers berekende.