KPN pakt online buitensluiten aan met 'Iedereen Behalve'

KPN pakt online buitensluiten aan met 'Iedereen Behalve'

12-09-2025 (06:00) - Campagnes

Na de ongekende impact van 'Stukje van Mij' op de klaslokalen, de reclame-industrie en ver daarbuiten, lanceert KPN 'Iedereen Behalve', een nieuw #BeterInternet initiatief in samenwerking met Stichting School & Veiligheid, Helpwanted, Stop Pesten Nu, de Kinder Telefoon en dr. Remco Spithoven. Ditmaal wordt online buitensluiting aangepakt met onder andere een soundtrack van S10.

Jongeren brengen steeds meer tijd door in groepschats zoals Snapchat, Whatsapp en Instagram, gemiddeld zo’n 4,1 uur per dag. Tegelijkertijd wordt een kwart van de jongeren (23%) minstens één keer per maand online buitengesloten, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Helpwanted. Zij worden bijvoorbeeld doelbewust genegeerd, geblokkeerd of verwijderd. Dit groeiende probleem, dat vooral in groepschats plaatsvindt, kan leiden tot ernstige psychische gevolgen. 

Stien den Hollander, beter bekend als S10, vertaalde de emotionele impact van online uitsluiting en de rol die omstanders daarin hebben naar het nummer 'Buut Vrij', de soundtrack van de thematische film 'Iedereen Behalve'. "Als mensen zich op het internet tegen je keren, kan dat voelen als iets oneindigs, alsof het nooit meer overgaat. Dan zou ik even 'buut vrij' willen zeggen, om me niet meer te hoeven verstoppen. En aan de omstanders, iedereen kan met een klein gebaar een beetje licht brengen in het leven van een ander. Want één berichtje, één opmerking, één omstander die iets zegt... dat kan het verschil maken."

"Waar pesten vroeger vooral zichtbaar was op het schoolplein, verschuift het nu naar groepschats", stelt Bartho Boer, Chief Brand, Communications en CSR bij KPN. "Online buitensluiten is daarmee uitgegroeid tot hét onzichtbare pestgedrag van deze generatie. Het inzicht dat omstanders het verschil kunnen maken vormt de creatieve kern van deze campagne en sluit aan bij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om te zorgen voor een internet dat mensen verbindt in plaats van uitsluit."

 Bekijk hier de film met soundtrack (tekst gaat verder onder video):

Naam van groepchat

Dentsu Creative Amsterdam en productiebureau Dark Alley Pictures ontwikkelden samen de thematische film  'Iedereen Behalve'. Er is specifiek gekozen voor deze titel, omdat uit ondezoek blijkt dat de naam van groepsapps vaak veranderd worden naar 'Iedereen Behalve' gevolgd door de naam van het slachtoffer. In de clip wordt nadrukkelijk gewezen op de rol van omstanders om een einde te maken aan buitensluiting.

Dave Frauenfelder, CMO van KPN, benadrukt het belang van deze aanpak: "We vinden het belangrijk om het gesprek over online veiligheid te voeren op een manier die de doelgroep écht raakt. De stem van S10 en de film 'Iedereen Behalve' geven de emotie en urgentie van dit probleem een gezicht. Door de boodschap niet alleen te laten horen, maar ook te laten voelen, maken we de kans groter dat jongeren daadwerkelijk in actie komen en voor elkaar opkomen."

Nationale beweging

Met ‘Iedereen Behalve’ wil KPN een nationale beweging starten die groepsgedrag doorbreekt. Het doel: een gesprek starten aan elke keukentafel, in elk leslokaal en in elke groepschat waar dat nodig is om online buitensluiten structureel terug te dringen. Om het internet weer een fijne plek te maken als onderdeel van KPN’s missie #BeterInternet.

De boodschap zal dit najaar breed gedeeld worden via diverse kanalen, waaronder televisie, billboards en samenwerkingen met RTL en Videoland. De volledige film zal vanaf 26 september in 114 bioscopen te zien zijn. Op sociale media maakt een videoserie met de echte verhalen van drie jongeren de impact van online buitensluiten tastbaar, versterkt door de inzet van influencers.

Tijdens de Week tegen Pesten (22 t/m 26 september) biedt School & Veiligheid lesmateriaal aan en is er, samen met KPN, een interactieve module ontwikkeld die jongeren laat zien op welke momenten zij als omstander het verschil kunnen maken. Zo worden jongeren, ouders en docenten overal geconfronteerd met dezelfde oproep: "Kom voor elkaar op. Ook online."

Credits

Creative agency & concept: Dentsu Creative Amsterdam
Mediabureau: Mindshare | WPP media
Social mediabureau: A Bigger Circle
Impact partner: We Agency
PR bureau: HPB | Het PR Bureau
Production Company: Dark Alley Pictures
Music Supervision & Sound Design: Amp.Amsterdam, part of Ambassadors
Lyrics & Composition: Stien den Hollander & Léon Paul Palmen
Director & Scenario: Emma Branderhorst