
Audioreclame houdt opgaande lijn vast
Audioreclame blijft aantrekkelijk voor adverteerders. In het eerste kwartaal van 2025 investeerden zij 3,7% meer dan dezelfde periode vorig jaar. De totale bestedingen aan audioreclame kwamen daarmee uit op ruim 51 miljoen euro. Dat blijkt uit de nieuwste audioreclameomzetcijfers die Audify vandaag publiceert.
Digitale radioreclame stijgt met maar liefst 35% naar 3,1 miljoen euro. Ook reclame in podcasts zit duidelijk in de lift, met een groei van bijna 10% naar 0,9 miljoen euro. Spotreclame op radio blijft met 44,4 miljoen euro (een plus van 3%) het grootste segment en maakt 87% uit van het totaal. Branded contentreclame liet een daling zien en kwam uit op 2,6 miljoen euro.
Branches en adverteerders
De top 3 branches zijn gezamenlijk goed voor de helft van de radioreclame; Retail doet 30%, Financiële Dienstverlening en Transport hebben elk 10% van de reclameaandacht op radio. De top 10 van 875 merken die in het eerste kwartaal gebruik hebben gemaakt van de kracht van radio, kent zes retailers, drie telecomaanbieders en een loterij. Door de radioreclame meer dan te verdubbelen pakt Lidl de koppositie over van KPN, nu dus op plaats 2, op de hielen gevolgd door nummer 3 Odido. Aldi en Jumbo completeren de top 5.
Liedewij Hentenaar, directeur Audify, over de groei van audioreclame: "Slimme adverteerders en bureaus weten het: audio biedt bereik (maandelijks 95% van Nederland) én impact voor merkverhalen en hun merkidenteit. Wie mensen echt wil raken, doet dat via audio effectief en betrouwbaar. En de algemene waarheid is zo eenvoudig: sterke audiocreatie verdubbelt nog eens de effectiviteit van je campagne. Daarom helpen we bureaus en merken via onze Audify Academy aan meer inzichten en tools om nog meer uit hun audiocampagnes te halen.”