
Bløf onttroond: Acda en de Munnik meest geliefde muziekgezelschap
Twee jaar na hun terugkeer zijn Acda en de Munnik pijlsnel gegroeid naar de nummer één positie onder de Nederlandse muziekgezelschappen. Ze stoten hiermee de Zeeuwse popgroep Bløf van de troon.
De keuze om vooral in de Ziggo Dome hun optredens te plannen blijkt een slimme zet. Dit is namelijk het favoriete podium van het Nederlandse publiek, blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek 2025 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Aan het jaarlijkse onderzoek deden sinds 2006 al 152.000 respondenten mee.
Net voordat Acda en De Munnik in 2014 het einde van hun samenwerking aankondigden, beleefden zij hun piek in populariteit. Na 20 jaar op het podium te hebben gestaan, waren ze de nummer vier onder de muziekgezelschappen. Alleen Nick & Simon, Bløf en Golden Earring waren nóg populairder dan het Amsterdamse duo. Twee jaar na hun pauze van negen jaar zijn ze geliefder dan ooit. Niet alleen voor de oude fans, maar ook onder de jongvolwassenen zijn Acda en de Munnik de nummer één. Bij de 18- tot 34-jarigen is het verschil met hun nummers twee en drie, Suzan & Freek en Racoon, alleen klein. Voor de complete Nederlandse bevolking staan Bløf en de Jostiband direct onder Acda en de Munnik op de populariteitsranglijst.
Muziekgezelschappen met sterkste reputatie in 2025 (+ positie in 2024)
(2) Acda en de Munnik
(1) BLØF
(5) Jostiband
(3) DI-RECT
(4) Racoon
(6) Krezip
(7) Suzan & Freek
(11) Kane
(9). Kensington
(10) Metropole Orkest
Podia met sterkste reputatie in 2025 (+ positie in 2024)
(1) Ziggo Dome
(2) Rotterdam Ahoy
(3) Johan Cruijff ArenA
(-) De Kuip
(4) Koninklijk Theater Carré
(7) Koninklijke Schouwburg
(5) GelreDome
(6) Paradiso
(8) De Kleine Komedie
(9) Het Concertgebouw
Onderzoek onder 152.000 respondenten sinds 2006
Het Cultuursector Merkenonderzoek wordt sinds 2006 uitgevoerd. 152.000 respondenten zijn inmiddels ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse cultuurorganisaties. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat bijvoorbeeld ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL.
Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle festivals, filmtheaters, gezelschappen, musea en podia. Daarna wordt voor de 150 spontaan bekendste organisaties navraag gedaan op 38 factoren: merkkracht (= geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoekintentie en groeiverwachting.