
DELA lanceert podcastreeks over rouw onder jongvolwassenen
Na de start van de socialcampagne #MourningRoutines voegt coöperatie DELA nu een nieuwe laag toe aan het initiatief: verdieping in de vorm van podcasts. Daarmee krijgt de lopende campagne, die rouw onder jongvolwassenen bespreekbaar maakt via social media, een vervolg dat inspeelt op de behoefte aan herkenning, erkenning én ruimte voor verdieping.
De campagne, ontwikkeld door contentbureau Yune, maakt rouw zichtbaar aan de hand van persoonlijke routines die mensen helpen om met verlies om te gaan. Door deze mourning routines te delen op TikTok en Instagram, wordt een voor jongeren herkenbare en toegankelijke toon aangeslagen. Creators als Niek Roozen, Niels Oosthoek en Lieke Augustijn delen daarin hun eigen verhalen en nodigen volgers uit hetzelfde te doen. De socialcampagne werd direct opgepikt en leidde in korte tijd tot duizenden reacties en gedeelde ervaringen.
Verlies bespreekbaar maken, ook in audio
Met de toevoeging van drie podcastafleveringen krijgt de campagne nu een verdiepende inhoudelijke laag. In populaire formats als Borrelpraat, Drie Kwartjes en De Grote Gwen en Geraldine Show wordt rouw openhartig besproken. De afleveringen gaan in op thema’s die bij veel jongeren leven, zoals hoe rouw doorwerkt in vriendschappen, werk en identiteit.
‘Met de social campagne hebben we het gesprek over rouw onder jongvolwassenen geopend. We willen laten zien dat er geen goed of fout is bij het verwerken van verlies. En dat erover praten helpt, ook op plekken waar je het misschien niet verwacht zoals social media of podcasts’, zegt Nienke van den Nieuwenhof, manager merk en communicatie DELA. ‘We zien dat jongeren zich hierin herkennen en op zoek zijn naar steun. Dit toont aan dat deze campagne belangrijk is.’
Thijs Jaski, Managing Director bij Yune: "Door mourning routines te koppelen aan vertrouwde formats en gezichten, ontstaat ruimte voor openheid, troost én herkenning.”
Podcastrelease op Spotify en andere grote platformen:
• 7 mei: Drie Kwartjes
• 10 mei: De Grote Gwen en Geraldine Show
• 14 mei: Borrelpraat
Credits
Bureau: Yune
Concept: Savenna Hof, Denise Groen
Account: Arlette Haak, Thijs Jaski
Strategie: Pepijn van de Pol
Productie: Maret Trouerbach, Roos Advocaat
Design: Roel Hei
Edit: Vincent Fenger
DELA: Simone Beysens, Merel Brans, Mechteld van Moergestel, Lisan Kroot, Elin Pulles, Nienke van den Nieuwenhof