
Politie ontwikkelt herkenbaar soundlogo in samenwerking met Sonicbrand
De Nederlandse politie heeft voor het eerst een officieel merkgeluid ontwikkeld, in samenwerking met Sonicbrand. Dit geluid wordt ingezet in alle mediaproducties van het korps om de herkenbaarheid en het vertrouwen te vergroten.
"De aanleiding om een merkgeluid te laten ontwikkelen was in eerste instantie een nieuwe logo-animatie waarin geluid een centrale rol kreeg. Daarnaast was er een duidelijke behoefte aan een overkoepelend geluid dat op maat gemaakt is voor de politie", aldus Cyril Huzemeier, merkmanager bij de politie.
Eén herkenbaar merkgeluid hanteren, biedt veel voordelen. Zo is het geluid authentiek en dus uniek. Verder is het gemakkelijk in gebruik en tegelijkertijd moeilijk te kopiëren. "Ook ben je als contentmaker minder tijd kwijt aan passende muziek vinden en je bespaart geld over rechten en het aanschaffen van stockmateriaal", zegt Huzemeier.
Breed inzetbaar geluid
Het merkgeluid bestaat uit een soundlogo, drie DNA-tracks en meer dan twintig muzikale samples. inmiddels wordt het gebruikt in tv-campagnes, op sociale media, als ringtone en zelfs in het repertoire van het politieorkest.
Het soundlogo bestaat onder meer uit het portofoongeluid en sirenetonen, gecombineerd met een ritmische hi-hat, subbas en een afsluitende handklap. Marijn Roozemond, oprichter van Sonicbrand Amsterdam: "Het doel was een geluid te componeren wat alle facetten van het politie werk belicht. Zo ook alle communicatie doelen ondersteunt van informeren, betrekken, alarmeren, inspireren."