Clear Channel en Imagine5 starten campagne voor bewustwording mentale gezondheid jongeren

Clear Channel en Imagine5 starten campagne voor bewustwording mentale gezondheid jongeren

20-01-2025 (11:24) - Campagnes

Bijna de helft van de jongeren in Nederland ervaart gevoelens van stress, angst en machteloosheid door wereldwijde uitdagingen zoals klimaatverandering en sociale druk, zo blijkt uit recent onderzoek. Daarnaast geeft 91% van de jongeren aan dat zij behoefte hebben aan meer aandacht voor mentale gezondheid op school. Om dit probleem aan te pakken, slaan out-of-home exploitant Clear Channel en environmental impact platform Imagine5 de handen ineen.

Blue Monday

De campagne trapt af op Blue Monday – 20 januari 2025, de dag die bekendstaat als de meest sombere van het jaar. Juist op deze dag vragen Clear Channel en Imagine5 extra aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren. Via digitale schermen in scholen worden jongeren aangespoord om stil te staan om af en toe pauze te nemen én kunnen zij een meditatie of rustmoment pakken door middel van een speciale playlist.
Op het Yes College in Den Haag is deze lancering gevierd met een relax- en audiostoel, waar leerlingen zich terug kunnen trekken met een meditatie op een noise cancelling koptelefoon en zo even hun hoofd “op pauze” kunnen zetten.

Audio-content

Een van de pijlers van de campagne is speciaal ontwikkelde audio-content, waaronder:
• Korte begeleide meditaties om stress te verminderen en de focus te verbeteren.
• Playlists met rustgevende natuurgeluiden die helpen ontspannen.
• Inspirerende boodschappen op de digitale Clear Channel schermen, om jongeren te motiveren positief naar de wereld te kijken maar die hen ook aanspoort om het hoofd op pauze te zetten.

Deze content kan direct worden beluisterd via QR-codes die op de schermen worden weergegeven. De campagne loopt 6 weken lang, op het gehele digitale Education Netwerk van Clear Channel.

Technologie en impact

“De mentale druk op jongeren is enorm, en we zetten graag onze media impact in voor dit mooie project” zegt Wierish Debipersad, Commercial Director van Clear Channel. . “Deze samenwerking laat zien hoe de technologie van Clear Channel en positieve impact die wij als platform for Good willen maken hand in hand kunnen gaan.”

“Bij Imagine5 geloven we dat verbinding met de natuur een krachtig middel is om stress te verminderen en welzijn te bevorderen,” voegt Melle Bos, Chief Engagement Officer van Imagine5 toe “Als ouder zie ik zelf hoe ook mijn kinderen worstelen met alle prikkels en ontwikkelingen in de wereld. Als volwassene is al moeilijk hier afstand van te nemen en positief te blijven, voor jongeren is dit nog uitdagender. Met deze gezamenlijke campagne willen we jongeren niet alleen bewust maken van het belang soms even tijd voor jezelf te nemen, maar ook voorzien van praktische tools om hun mentale gezondheid te versterken.”