
Appen met Liam Tjoa (GoSpooky) over de Livestream Factory
Na jaren van succes in China en de VS is de live social commerce-trend nu ook overgewaaid naar ons kikkerlandje. Social-first bureau GoSpooky opent namelijk een eigen 'Livestream Factory', waarin creators en merken aan de lopende band live-producties draaien en tegelijkertijd producten verkopen. We appen met Liam Tjoa over de opening van hun warehouse, het geheim achter dit concept en de eerste succesvolle stream voor Samsung.

Vorige week was jullie warehouse nog volop 'under construction'. Hoe staat het er nu voor met de verbouwing?
Goed! We hebben veel progressie geboekt sinds vorige week. De kubussen staan inmiddels allemaal en de eerste livestream (voor onze klant Samsung) hebben we vorige week al vanuit de nieuwe studioruimte kunnen doen.
Nice! Kubussen?
Ja, dat zijn de losse studio's vanuit waar we daadwerkelijk kunnen livestreamen (where the magic happens zullen we maar zeggen).
Ik had eerlijk gezegd nog nooit van live social commerce gehoord, maar blijkbaar is het dusdanig potentievol dat jullie er een hele loods aan wijden. Waar ligt de kracht van live shoppen op social?
De kracht zit in de combinatie van entertainment en direct koopgedrag. Mensen kijken niet alleen, ze doen mee, reageren, kopen. Het voelt als tv-shopping 2.0, maar dan op TikTok of Insta waar de aandacht écht zit.
Okee het wordt nu al duidelijker. Heb je een voorbeeld van een merk of creator die live social commerce al succesvol toepast?
Zeker! Samsung is op dit vlak met ons echt aan het pionieren. Zij zijn nu het eerste grote merk in Nederland wat consequent wekelijks live gaat. En met veel succes. Afgelopen zomer hadden we zelfs een aantal livestreams waarbij we richting de miljoen views gingen en die resulteerden in een sales uplift van 76% voor de Nederlandse markt. Waanzinnige cijfers waar we supertrots op zijn.
Heb het ff snel gecheckt, ziet er tof uit! Voor welke merken of creators kan live social commerce nog meer effectief zijn?
Eigenlijk voor elk merk of creator welke nu op social actief is kan livestreaming interessant zijn. Dan kun je denken aan een retailer als Etos, waar we ook al veel mee doen, of aan beauty merken, sport, voeding of personal care.
Good to know. De studio’s zijn ‘plug and play’ en ‘ongepolijst’. Wat betekenen deze eigenschappen in de praktijk?
Dat we met een zeer korte doorlooptijd kunnen starten. In principe kunnen we binnen een week live vanaf een klant approval omdat alles zo ingericht is dat we direct kunnen starten.
Dan de laatste vraag: de livestream voor Samsung is inmiddels geweest, voor welke andere klanten kunnen we streams verwachten?
We blijven nu streamen voor Samsung en Etos en er staan nog een aantal hele mooie namen klaar. Helaas kan ik daar nog niks over vertellen, maar ik wil je van harte uitnodigen om er binnenkort eens eentje bij te wonen en te zien hoe alles in de praktijk gaat!
Ja graag, ben benieuwd. Voor nu bedankt voor je tijd en antwoorden :)
Jij bedankt Sem!