CreativeNL benoemt eerste thought leader: Borre Akkersdijk
De Nederlandse creatieve industrie is een ‘topsector’, een industrie waarin Nederland wereldwijd uitblinkt. CreativeNL, als internationaal label, wil dat vieren en introduceert daarom een serie korte films over de voorbeelden van de Nederlandse creatieve industrie. Topregisseur Johan Kramer maakte de eerste film met Borre Akkersdijk, oprichter van BYBORRE, die de textielindustrie wereldwijd wil verduurzamen.
De Nederlandse overheid ziet de creatieve industrie als middel voor innovatie en als middel om de wereld – versneld – beter en mooier te maken. CreativeNL, het internationale label dat samenwerking en kennisuitwisseling over de grens stimuleert, richt zich op maatschappelijke thema's als circulair ontwerp, digital society en de fysieke leefomgeving.
Bewijskracht voor de Nederlandse creatieve industrie
Borre Akkersdijk is één van de Creative Thought Leaders, met wie CreativeNL de komende jaren haar krachten zal bundelen – als bewijskracht voor de Nederlandse creatieve industrie als innovatief, aantrekkelijk en systeemveranderend. Dat is wat de wereld op dit moment hard nodig heeft.
‘De basis van Nederlandse creativiteit is voor mij: hoe groeit iets, en welk systeem zit daarachter?'
Met een onbevangen blik naar de wereld blijven kijken
Borre Akkersdijk, oprichter van het impact gedreven textielbedrijf BYBORRE, dat werkt met merken als Palace Skateboards, Natuzzi, The Social Hub en Porsche. ‘De basis van Nederlandse creativiteit is voor mij: hoe groeit iets, en welk systeem zit daarachter? Andere ‘creatieven’ die ik inspirerend vind en het internationale landschap hebben veranderd, zijn onder andere architect Rem Koolhaas, Boyan Slat (van The Ocean Cleanup) en modeontwerper Iris van Herpen. Ieder van hen heeft binnen een bepaalde industrie Nederland als ‘changemaker’ op de kaart gezet.
De problematiek in de textielindustrie is supergroot, ik ben van mening dat verandering altijd begint bij inspiratie en idealisme. Ik denk oprecht dat we nog maar net begonnen zijn. We hebben de afgelopen 10 jaar bewezen dat we met BYBORRE meedoen, dat het anders kan en dat wij het doorzettingsvermogen hebben om de textielindustrie daadwerkelijk te kunnen veranderen – door duurzame materialen aan te bieden, het productieproces te digitaliseren, en onze open-source mindset waardoor het transparanter én toegankelijker wordt voor iedereen.'
Geen excuses om meer troep te maken
'We hebben inmiddels overal wel aan tafel gezeten, in alle innovatielabs en met invloedrijke merken. Iedereen weet dat het kan, beter en duurzaam textiel ontwerpen en gebruiken. Het is dan ook een eer om gevraagd te worden door CreativeNL, om samen te werken voor de betere wereld van morgen en hierin onze handen ineen te slaan om het verhaal letterlijk verder de wereld in te brengen. Er zijn geen excuses meer om troep te maken!'
Daarnaast was het een feest om met Johan Kramer samen te werken; Johan laat (mij) zien hoe je heel open, onbevangen als kind, naar de wereld kunt en misschien wel moet blijven kijken’
Maximale creatieve vrijheid
Nils Adriaans, lid van team CreativeNL: ‘Toen wij Borre benaderden, stond hij heel erg voor open voor een samenwerking, op één voorwaarde: dat we op z’n minst de meest creatieve regisseur van Nederland, Johan Kramer, zouden polsen of hij de korte film wilde maken. Er was één probleem: wij hebben niet de mega-budgetten van Nike of modehuizen – wij werken met publiek geld. Wat wij Johan (en Borre) wel konden bieden, was maximale creatieve vrijheid. Behalve dat dat vaak de sleutel vormt voor het beste werk, heeft zich dat wat ons betreft maximaal uitbetaald. Spoiler alert: 'de film is te gek.’
'Van nieuwe collecties tot PR. Van mascotte tot aan een korte film met CreativeNL. Al die momenten zijn kansen om weer een nieuwe groep mensen te bereiken, maar dat kan alleen met werkelijk originele en oprechte content’
Een nieuw narratief
Johan Kramer, tenslotte, over de korte film en Borre: ‘Wat hem en zijn bedrijf bijzonder maken, is dat ze een conservatieve bedrijfstak compleet proberen te innoveren én aantonen dat je met enthousiasme, een nieuw narratief, daadkracht en speelse naïviteit heel ver kan komen.
Eigenlijk is Borre’s verhaal zo logisch. Het is gek dat de textiel- en modewereld nog steeds verre van transparant zijn. We doen ons best om steeds weer vernieuwende vormen te vinden om hetzelfde verhaal in een andere vorm te vertellen. Van nieuwe collecties tot PR. Van mascotte tot aan een korte film met CreativeNL. Al die momenten zijn kansen om weer een nieuwe groep mensen te bereiken, maar dat kan alleen met werkelijk originele en oprechte content.’
Credits
Director: Johan Kramer
DoP: Bart Hoveijn
Camera Assist: Boyd Bakema
Light: Jan Narring
Sound: Erik Thomassen
Production Company: Holy Fools
Production: Julia Oosterwegel, Gianna Mazzeo & Frank de Kok
Post Production: Ambassadors
Post Producer: Carolina van Vugt
Edit: Sun of Noordwijk
Grading: Amy Besate
Online: Jeroen Baars, Stijn Waterman
Sound & Music: Sounds By Thomas
Title Design: Maria Walnut
Presenter: Anthony Joseph
Client: CreativeNL