IKEA daagt studenten uit over toekomst circulaire retail
In het kader van Dutch Design Week bundelen Stichting Dutch Digital Design, branchevereniging Dutch Digital Agencies, Night of the Nerds en SintLucas hun krachten voor een hopelijk onvergetelijke creatieve ervaring.
Op vrijdag 27 oktober staat SintLucas in Eindhoven in het teken van de Creative Jam, een initiatief georganiseerd door eerder genoemde organisaties waar meer dan 100 getalenteerde studenten van vooraanstaande creatieve opleidingen aan mee doen om de uitdaging aan te gaan.
De uitdaging
De challenge is gericht op de rol van digitaal design in een circulaire wereld. De inspirerende briefing hiervoor is geformuleerd door het Circular digital design team binnen IKEA Retail (Ingka Group). Studenten van opleidingen, zoals het HBO Communicatie & Multimedia Design, Digital Design en ICT, het creatieve MBO en WO Industrial Design werken de hele dag aan het ontwikkelen van innovatieve concepten en ideeën die de circulaire economie kunnen bevorderen.
Digitaal design en Duurzaamheid
Deze Creative Jam heeft als hoofddoel talentvolle studenten en creatieve bureaus met elkaar in contact te brengen. Onder begeleiding van coaches van toonaangevende bureaus die zijn aangesloten bij Dutch Digital Agencies en Dutch Digital Design, werken de teams van studenten intensief samen om hun ideeën tot leven te brengen. Aan het einde van de dag pitchen zij hun concepten en prototypes aan een jury, bestaande uit ondernemende experts op het gebied van duurzaamheid en digitaal design. De jury wordt voorgezeten door Eelko Lommers, Global Director Product Experience Design bij IKEA Retail (Ingka Group).
Bijzondere ervaring
Het doel van dit initiatief is niet alleen om studenten te inspireren, maar ook om te laten zien dat hun kennis en skills daadwerkelijk kunnen bijdragen aan de uitdagingen van deze tijd. Doordat verschillende disciplines en leerjaren, van MBO tot Masteropleiding, met elkaar samenwerken om tot het beste concept te komen leren ze van elkaar en met elkaar. Iets waar elke starter in zijn of haar carrière profijt van zal hebben.
Suzanne Visser, stichting Dutch Digital Design: “Het is bijzonder dat jonge talenten een kijkje kunnen nemen in de wereld van creatieve bureaus, waar ze niet alleen leren creëren, maar ook ontdekken hoe ze hun creativiteit kunnen inzetten voor actuele thema's en maatschappelijke impact, zoals duurzaamheid. Het zijn deze frisse perspectieven die de drijvende kracht vormen achter
innovatie en een duurzame toekomst."
Nienke van Heusden, Dutch Digital Agencies: “Het contact met deze jonge creatieven en ook hun visie en inzichten zijn enorm waardevol voor onze branche. Deze generatie heeft een ongekende invloed op de output van opdrachten, daar zij andere normen, waarden en behoeftes hebben dan de generaties die al langer aan het werk zijn. We leren graag met en van deze creatievelingen, om zo samen in de toekomst nog meer impact te maken."