
KesselsKramer geeft oudste schouwburg van Nederland nieuwe energie
De Leidse Schouwburg is de oudste schouwburg van Nederland; gebouwd in 1705 en een begrip in Leiden en omgeving, én in de Nederlandse theaterwereld. De Stadsgehoorzaal is het (bijna) twee eeuwen oude (1826) concertgebouw van Leiden. Samen vormen ze één organisatie: de Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal. En samen willen ze een breder en jonger publiek aanspreken.
KesselsKramer ontwikkelde een positionering als bruisende culturele krachtcentrale boordevol verhalen en een identiteit die zowel Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal als het zelfstandige podiumcafé Café Caat nadrukkelijk in het hart van Leiden en omstreken zet, maar ook landelijk de rol van beide podia benadrukt.
positionering en identiteit
Het nieuwe logo symboliseert de drie manieren om de verhalen die er samenkomen te ervaren; kijken, luisteren, delen. Het vormt de basis van een speelse en nieuwe identiteit en campagnes vol energie, die recht doen aan de actuele vernieuwende én klassieke programmering voor jong en oud. De positionering en identiteit van Café Caat zijn een afgeleide van de corporate positionering en identiteit, zodat ze én onafhankelijk én als onderdeel, als ware het familie, kan opereren als ‘culturele bruisplaats’ van Leiden.
perfecte paradox
Gijs van den Berg, creatief directeur; “Deze nieuwe identiteit viert de perfecte paradox: eeuwenoude gebouwen met een verrassend jong hart. De identiteit brengt de drie verschillende locaties samen tot één geheel, terwijl elk zijn eigen karakter behoudt. We hebben niet alleen een visuele vernieuwing gebracht, maar het team tools gegeven om de identiteit tot leven te laten brengen - precies waar geschiedenis en toekomst elkaar ontmoeten.”
Naast de identiteit ontwikkelde KesselsKramer een set design tools voor Café Caat. Deze tools helpen het team van Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal om zelfstandig consistente uitingen te creëren die volledig passen binnen de nieuwe visuele identiteit.