Woodwork ontwikkelt films voor experience in Euromast

Woodwork ontwikkelt films voor experience in Euromast

19-09-2025 (12:56) - Creatie

Sinds deze zomer is bezoekersexperience 'The Rise of Rotterdam' in de Euromast geopend. Twee speciaal ontwikkelde films nemen bezoekers mee in de geschiedenis en de dynamiek van de havenstad. De immersive experience vormt voortaan het startpunt van een bezoek aan de Euromast en de films zijn ontwikkeld en uitgevoerd door Woodwork Amsterdam.

Woodwork kreeg de opdracht om de experience op de begane grond van de Euromast te verrijken met audiovisuele verhalen, als culturele toegangspoort van de stad. In de eerste ruimte ervaren bezoekers met Rotterdam Risen from the Water hoe de stad in 1270 ontstond. De tweede film, A Colourful Panorama, brengt de groei van Rotterdam tot leven in een energiek en geanimeerd stadsbeeld. Beide films zijn volledig in-house ontwikkeld en sluiten naadloos aan bij de ruimtelijke inrichting van NorthernLight en de interactieve elementen van YIPP.

Startpunt van ontdekkingstocht

"De Euromast is voor veel bezoekers het startpunt van hun ontdekkingstocht door Rotterdam", vertelt Leonie Staat, General Manager Euromast. "Met The Rise of Rotterdam geven we die start meer betekenis. Woodwork wist dit verhaal visueel sterk neer te zetten, waardoor het bezoek aan de Euromast én de stad verrijkt wordt. Onze keuze voor Woodwork was een logische: de klik was er vanaf het eerste moment en hun werk werd aanbevolen door NorthernLight. Daarnaast beschikken zij over een divers portfolio dat laat zien hoe sterk zij verhalen visueel kunnen vertalen. Dat hebben zij met volle overgave gedaan voor de Euromast. Het uiteindelijke resultaat sluit volledig aan bij onze visie en maakt het bezoek aan de Euromast nog betekenisvoller."

Marvin Koppejan, Executive Creative Director Woodwork: "Voor ons is dit een bijzonder project. We wilden niet alleen informeren, maar bezoekers écht meenemen in het verhaal van Rotterdam. Door film, ruimte, interactie en geluid te combineren, is een beleving ontstaan die het DNA van de stad duidelijk voelbaar maakt."

Het project is tot stand gekomen dankzij de samenwerking tussen meerdere partijen: Euromast – a Magnicity Experience (opdrachtgever), NorthernLight (concept, spatial design & creative direction), Woodwork Amsterdam (direction en productie immersive content), YIPP (interactie), Bruns (technische realisatie) en Ata Tech B.V. (AV & hardware).