Huismerken steeds belangrijker voor Ahold Delhaize in strijd tegen hoge prijzen

Huismerken steeds belangrijker voor Ahold Delhaize in strijd tegen hoge prijzen

06-08-2025 (12:05) - Economisch

Ahold Delhaize blijft inzetten op huismerk producten in supermarkten in zowel Europa als de Verenigde Staten. Hoewel deze producten in Europa al langer erg populair zijn door de aantrekkelijke prijzen, komen ze in de VS nu ook steeds meer op.

De toename van huismerkverkoop heeft niet alleen een positief effect op de omzet, maar biedt supermarkten ook meer grip op de prijsstelling van producten van grote merken. Dit versterkt hun onderhandelingspositie, zeker nu consumenten in Europa steeds vaker overstappen op huismerken uit onvrede over de nog altijd stijgende prijzen van A-merken.

Om betere inkoopvoorwaarden te realiseren, werkt Ahold Delhaize steeds nauwer samen met andere supermarktketens in Europa. Gezamenlijke inkoop moet helpen om prijsschommelingen tussen landen te verkleinen en betere deals af te sluiten. Hoewel meerdere EU-lidstaten de Europese Commissie hebben opgeroepen in te grijpen tegen leveranciers die grensoverschrijdende inkoop belemmeren, zijn concrete veranderingen vooralsnog uitgebleven.

De groeiende populariteit van huismerken vergroot de onderhandelingsruimte voor supermarktconcerns. Met inzicht in eigen inkoopprijzen kunnen zij producenten van A-merken beter spiegelen, wat het gesprek over prijs en waarde in de schappen versterkt.


NOS

Bureaus

Media

Marketing