Teads: HomeScreen-advertenties troeven YouTube-pre-rolls af

Teads: HomeScreen-advertenties troeven YouTube-pre-rolls af

14-10-2025 (10:12) - Marketing

CTV HomeScreen-advertenties hebben pre-roll advertenties op YouTube afgetroefd op effectiviteit. Dat blijkt uit onderzoek van adtech-bedrijf Teads. Reclames op het startscherm van smart-tv's zorgen niet alleen voor meer aandacht, maar ook voor betere merkherinnering en engagement dan advertenties voor YouTube-video's.

Het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met neurowetenschappelijk onderzoeksbureau MediaMento Institute, laat zien dat consumenten advertenties op het startscherm van hun smart-tv meer aandacht geven en beter onthouden. De mate van aandacht steeg met 48%, de merkherinnering met 84% en engagement met 71%. De totale effectiviteit van HomeScreen-advertenties nam toe met 16%. 

Het tegendeel bewezen

"Adverteerders hebben lang gedacht dat pre-roll het enige effectieve format was voor videoadverteren", vertelt Caroline Hugonenc, SVP Data & Insights bij Teads. "Maar dit onderzoek bewijst het tegendeel. Het startscherm biedt een uniek moment waarop kijkers actief op zoek zijn naar content, wat zorgt voor een natuurlijke openheid voor merkboodschappen."

Vooral de innovatieve 3D-advertenties springen eruit: deze trekken 29% sneller de aandacht en houden deze significant langer vast. De spontane merkherinnering bereikte 50% van de kijkers, terwijl 71% aangaf meer te willen weten over het merk.

Een gemiste kans

Geert Hoogeveen, Managing Director Teads Nederland, ziet grote kansen voor de Nederlandse markt: "Met een smart-tv-penetratie van 71% in Nederlandse huishoudens en de groeiende populariteit van streamingdiensten, wordt het HomeScreen een steeds belangrijker contactmoment. Adverteerders die nu nog vasthouden aan traditionele pre-mid of post-roll missen een kans om hun doelgroep op een effectievere en minder verstorende manier te bereiken."

Dankzij de gebruikte eye-trackingmethode kon niet alleen vastgesteld worden dat HomeScreen effectiever is, maar ook welke variabelen dat effect verklaren. "Deze inzichten vormen de basis voor voorspellende aandachtsmodellen die adverteerders helpen hun campagnes verder te optimaliseren", aldus Dorothée Rieu, PhD Neurowetenschappen en CEO van MediaMento Institute.


Bureaus

Media

Economisch