1,1 miljoen euro boete voor gameontwikkelaar Fortnite
Epic Games, de gameontwikkelaar van het populaire Fortnite, heeft van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete van 1,1 miljoen euro gekregen.
Dit vanwege misleidende reclames die voorkomen in de game.
Agressieve handelspraktijken
Wereldwijd heeft Fortnite honderden miljoenen spelers, waaronder voornamelijk minderjarigen. Extra's die kunnen worden gekocht in de game worden aangeprijsd met teksten zoals Get it now of Buy now. Volgens ACM richt Fortnite zich op kinderen en vallen deze aanprijzingen onder agressieve handelspraktijken. Er is daarom een boete opgelegd van 560.000 euro.
Misleidende timers
Door middel van timers werd er in de game afgeteld naar hoe lang de gekochte producten nog beschikbaar zijn, wat inspeelt op de angst van kinderen volgens ACM. Daarom is er een boete van nog eens 560.000 euro opgelegd.
Epic Games laat weten in beroep te gaan tegen het besluit van ACM omdat de geëiste wijzigingen zouden resulteren in een slechte ervaring voor spelers. Terwijl dit beroep wordt behandeld zullen Nederlandse spelers onder de 18 jaar vanaf 24 mei 2024 niet langer items in de Fortnite-shop kunnen kopen die minder dan 48 uur beschikbaar zijn.