"Inclusiviteit mag geen checklist zijn"

27-05-2025 (12:45) - Inclusiviteit

Bij Home is inclusiviteit geen buzzword, maar de basis. Jonge creatieven Sara Taha en Noa Meihuizen van het socialfirst bureau delen hoe ze dat in de praktijk brengen, maar ook waar het nog wringt in de industrie.

Op de foto: Sara Taha (links) en Noa Meihuizen 

Sara en Noa signaleren een blijvende uitdaging: tokenism. "Inclusiviteit mag geen checklist zijn." Volgens het duo gaat het niet om simpelweg een persoon met een andere achtergrond of identiteit toevoegen om aan een diversiteitsdoel te voldoen. "Dat voelt niet oprecht als het team zelf niet inclusief is. Wat je voor de camera laat zien, moet je daarachter ook waarmaken." Home tackelt dit probleem op zijn eigen manier. 

Creativiteit komt in golven

Het creatieve proces kan mentaal veel vragen volgens Sara: "Als social creative leef je in een spanningsveld: het moet snel en short form zijn, maar tegelijkertijd mag het niet ten koste van de kwaliteit gaan. Het is een challenge op zich om content te maken die ook iets nuttigs zegt." Creativiteit komt daarentegen in golven, vertelt ze. Ook voor deze uitdaging ondersteunt Home zijn talenten waar het kan.

Hun beste tips voor jonge creatieven, alles over het eigen event 'Socializer' en meer, lees je in FONK #415. Heb je geen abonnement, koop de losse editie hier.