
Stichting Reframe legt gebrek aan diversiteit en inclusie in creatieve sector bloot
Stichting Reframe presenteert de resultaten van het eerste grootschalige onderzoek naar Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie (DE&I) binnen de Nederlandse marketingsector. Het onderzoek, waaraan 389 professionals deelnamen, biedt een confronterend beeld van hoe het is gesteld DE&I op de werkvloer én in het creatieve werk dat de sector maakt.
De respondenten beoordelen de diversiteit binnen hun organisatie gemiddeld met een magere 5,5. Vooral junioren, LHBTQIA+ personen en biculturele medewerkers geven vaker een onvoldoende. Inclusie op de werkvloer scoort iets hoger met een 6,5, maar nog altijd voelt een kwart van de respondenten zich onvoldoende inclusief behandeld.
Het onderzoek toont een duidelijke kloof in de manier waarop diversiteit wordt ervaren. Het hoger management beoordeelt de diversiteit binnen de eigen organisatie met een 6,3, terwijl medior en junior collega’s gemiddeld op een 5,1 uitkomen. Ook over het gevoerde DE&I-beleid lopen de meningen uiteen: leidinggevenden zien minder noodzaak tot vervolgacties dan de rest van het personeel.
Managers positiever dan andere medewerkers
Hoewel veel medewerkers zien dat er stappen worden gezet op het gebied van DE&I, vindt slechts 20% dat dit voldoende is. De meerderheid vindt dat er meer nodig is of dat het beleid tekortschiet. Dit geluid klinkt sterker onder biculturele, LHBTQIA+ en junior medewerkers.
Tegelijkertijd blijkt dat 1 op de 3 medewerkers niet weet of er binnen hun organisatie een DE&I- beleid bestaat en geeft 22% aan dat het er niet is. Het bestaande beleid wordt gemiddeld met een 6,2 beoordeeld. Ook hier geldt: managers zijn structureel positiever dan medewerkers in andere functies.
Diversiteit versterkt creativiteit
Ondanks de gesignaleerde uitdagingen is er brede consensus over de creatieve waarde van diversiteit. Maar liefst 78% van de ondervraagde professionals gelooft dat meer aandacht voor DE&I leidt tot betere campagnes. De grootste kansen worden gezien aan het begin van het creatief proces, bij strategie, briefing en conceptontwikkeling.
Ahmed Ait Moha, Managing Director van het betrokken onderzoeksbureau Verian: "Het onderzoek toont aan dat we meer kunnen en moeten doen. Wat ons betreft begint dat met het erkennen van het probleem. De cijfers spreken voor zich, namelijk: te weinig diversiteit aan de top, onvoldoende veiligheidsgevoel bij bepaalde doelgroepen en te lage effectiviteit van bestaande maatregelen.
Met dit onderzoek willen we de sector niet alleen een spiegel voorhouden, maar ook richting bieden voor échte vooruitgang. Als bestuur doen we dan ook een oproep aan de sector: werkgevers en brancheorganisaties in de sector: gebruik dit onderzoek! Bespreek het in je teams. Reflecteer op de bevindingen. Zet het in om beleid te maken of aan te scherpen. En bovenal: deel het."
Over het onderzoek en resultaten
Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 4 februari en 15 april 2025 onder bijna 400 professionals uit de marketing- en communicatiebranche. Reframe werkte hierbij samen met onder andere VIA, BvA, Dutch Digital Design, DDMA, RAW en het Data & Insights Network. Verian ondersteunde de uitvoering met hun onderzoeksinfrastructuur.
De volledige resultaten van het onderzoek zijn beschikbaar via Stichting Reframe. Brancheorganisaties, bureaus en merken worden uitgenodigd om de inzichten actief te delen, te bespreken en in te zetten voor toekomstbestendig beleid.