Dít zijn de Thuisbezorgd food trends van 2024
Wat Nederlanders bezighoudt, heeft invloed op de eetgewoonten en de manier waarop eten wordt besteld. Dat blijkt uit het jaarlijkse Food Trends rapport van Thuisbezorgd.nl dat is gebaseerd op geanonimiseerde data van 6 miljoen klanten en 14.000 aangesloten partners. Het rapport laat zien dat er in 2025 nog meer focus zal zijn op de herkomst van ons eten, nieuwe eettradities én het verlangen naar lichte en voedzame maaltijden in de avonduren.
Naast de trends voor komend jaar, biedt het rapport ook een compleet overzicht van het bestelgedrag in Nederland. Zo was bijvoorbeeld de açai bowl het favoriete ontbijtje dit jaar. Thuisbezorgd zet vier food trends voor je op een rijtje:
Terug naar de basis
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders een drang naar eenvoud ervaren, maar ook de nieuwsgierigheid om te weten waar ons eten vandaan komt, groeit. Dit om meer controle te krijgen over wat we in ons lichaam stoppen. We maken bewustere keuzes in wat we eten en willen daar graag bij geholpen worden. Restaurants merken dat mensen steeds vaker om verduidelijking van ingredie¨nten vragen. Duidelijke communicatie is daarom van belang, naarmate meer mensen verpakkingen en etiketten analyseren en zich verdiepen in ingredie¨nten, voedingswaarde en de herkomst van producten, bijvoorbeeld waar de groenten zijn gekweekt of waar het eten is verwerkt.
Het self care-dieet
Al langer zijn we bezig om ons persoonlijk welzijn te bevorderen door bewuster te consumeren. Hierin is er ook geen ‘one size fits all’ omdat iedereen lichaam en leven nu eenmaal anders is. In 2025 verwacht Thuisbezorgd de opkomst van gei¨ndividualiseerde voeding: gepersonaliseerde afhaalmaaltijden die passen bij een bepaald dieet en op maat gemaakte maaltijden staan centraal. Maar ‘self care’ draait ook steeds meer om andere aspecten zoals schoonheid en stressverlichting. Er bestaan steeds meer snacks, drankjes en maaltijdvervangers verrijkt met essentiële voedingsstoffen, maar ook smaakvolle producten boordevol voedingsstoffen die zich richten op langzame koolhydraten, veel eiwitten, gezonde vetten, toegevoegde vezels en minder suiker.
Gezonde avond- en nacht snacks
Onze dagelijkse routines verschuiven steeds meer naar de latere uren. Deze verschuiving in levensstijl heeft invloed op de tijdsplanning van onze maaltijden, drankjes, vrijetijdsactiviteiten en werk. Er is een toenemende vraag naar 'late night snacks', niet voor na het uitgaan, maar lekkernijen voor laat op de avond nadat we nog hard gewerkt hebben. Eten wordt ook op andere manieren onderdeel van het uitgaansleven. Uitgebreide diners vinden later op de avond of pas aan het begin van de nacht plaats. Daarvoor sporten we eerst met anderen of plannen we eerst een andere afspraak alvorens we aan het diner beginnen.
Omgaan met routines
Routines zijn al een tijdje onderwerp van gesprek. Social media trends zoals 'get ready with me' zijn daarom zo populair. In plaats van alleen grote mijlpalen te vieren, staan we onszelf ook toe om stil te staan bij kleine overwinningen of prestaties, door onszelf te trakteren op speciale koffie, luxe lekkernijen of speciale ingrediënten en gerechten. Denk aan een doos exclusieve madeleines of macarons, of Michelinster-waardige sandwiches en lichte lunchgerechten. Op het gebied van maaltijdbezorging en eten en drinken ziet Thuisbezorgd deze trend in 2025 terug in verschillende vormen. Zo verwachten ze de opkomst van eenpersoonsporties of kleine gerechtjes, waarmee mensen zichzelf kunnen verwennen wanneer ze dat nodig hebben.