Publieke omroep boeit tien miljoen mensen met verkiezingsprogramma's

Publieke omroep boeit tien miljoen mensen met verkiezingsprogramma's

30-10-2025 (12:19) - Media

De publieke omroep heeft met zijn programma's over de Tweede Kamerverkiezingen tien miljoen mensen bereikt. Met onder andere debatten en interviews gaven de drie zenders en andere kanalen veel aandacht aan de lijsttrekkers en verkiezingsonderwerpen. De kijkcijfer-climax werd gisteravond bereikt net na de tweede exitpoll.

Beeldcredit: YouTube-kanaal NOS

Op woensdagavond 21.26 uur zapten 2,7 miljoen mensen naar NPO1 om de uitslagen van de tweede exitpoll te bekijken. Het NOS Slotdebat trok 2,2 miljoen kijkers en was het best bekeken programma van afgelopen dinsdagavond. 

Tussen 1 september en 28 oktober bereikte de publieke omroep ruim tien miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder met de totale berichtgeving op televisie rond de verkiezingen. De radioprogramma’s over de verkiezingen bij de publieke omroep werden beluisterd door ongeveer 3,7 miljoen mensen (minimaal 5 minuten aaneengesloten).

Duizenden views en downloads

De verkiezingen waren ook te volgen via sites, apps en social media. De Knockout Champs Verkiezingsspecial (BNNVARA) behaalde op NPO Start 200.000 views. Kiespijn (NTR), eveneens op Start, behaalde circa 150.000 views. De items van NOS op 3 over de verkiezingen zijn goed bekeken op YouTube (5,2 miljoen views).

NOS Stories behaalde via Instagram bijna 8 miljoen views en Nieuwsuur (NTR/NOS) trok 6,3 miljoen views op YouTube. De podcast De Campagne Stemming van Vullings en De Rooy (NOS/AVROTROS) was goed voor 1,5 miljoen downloads.


Bureaus

Marketing

Economisch