Nederlander koopt toch het liefst in de winkel

20-12-2016 (17:23) - Marketing

Nederlanders kopen hun spullen nog steeds liever in die oude vertrouwde fysieke winkel dan dat ze online shoppen. Vooral spullen als schoenen, kleding, boodschappen en alles voor de woninginrichting kopen Nederlanders bij voorkeur offline. Boeken en elektronica kopen ze graag online.
 
Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Vostradamus onder ruim 1000 respondenten in opdracht van de redactie van frank.news. De uitkomsten laten zien dat online winkelen weliswaar in opkomst is, maar dat de meeste mensen de voorkeur geven aan een fysieke winkel.
 

echte winkel
Gevraagd of mensen artikelen online of in een echte winkel aanschaffen kiest de meerderheid voor de winkel. Bijvoorbeeld voor schoenen (71 procent) , parfum (70 procent), persoonlijke verzorging (77 procent), woninginrichting (76 procent), verf en gereedschappen (89 procent) en huishoudelijke artikelen (73 procent). Opvallend is het cijfer voor de boodschappen in de supermarkt, waar slechts 2,5 procent van de ondervraagden een voorkeur heeft voor online en 93 procent voor de winkel.
Boeken (35 procent) en elektronica (28 procent) scoren hoog bij online winkelen. Net als bij kleding koopt bijna een derde van de Nederlanders deze artikelen zowel online als offline. 
 

service

In het onderzoek is ook gevraagd naar de reden dat mensen de voorkeur geven aan een fysieke winkel boven online shops. Mensen noemen het passen/aanraken als voornaamste argument (70 procent) en daarna volgen ‘direct meenemen’ (47 procent), ‘dichtbij’ (32) en ‘service’ (31 procent).
Gevraagd naar hun argumenten om voornamelijk online te kopen antwoorden respondenten; ze krijgen de spullen lekker thuisbezorgd (52 procent), kunnen alles elk moment van de dag kopen (40), krijgen de beste deal (40) en het aanbod is groot (40).
In het onderzoek is ook nog gevraagd naar welke producten mensen de afgelopen twaalf maanden vaker online kopen dan daarvoor. Het geeft een indicatie van de categorieën die nog kunnen groeien online. Vooral kleding (32 procent) en elektronica (27 procent) worden vaker online gekocht vergeleken met de periode daarvoor:
 

steden zijn hot

Nederlanders lijken nog een beetje aarzelend op het gebied van webshoppen en de oude, vertrouwde winkel hebben ze nog zeker diep in hun hart zitten, zo blijkt. De verwachting van kenners is dat alle productcategorieën - met boeken en cd’s als koplopers -  steeds meer via internet verkocht gaan worden. Ontwikkelingen als ‘virtual reality’ en vooral het verbeteren van de echte achterblijvers, zoals de online supermarkten, zullen deze ontwikkeling versnellen. Samen met de toename van het verkopen via webshops vinden er in het fysieke retailkanaal allerlei grootschalige ontwikkelingen plaatsen. In dorpen is nog plek voor een bakker en een slager, maar het grote winkelen verplaatst zich allemaal naar de steden de komende jaren waar van alles te doen is.     

Bureaus

Media

Economisch