Een derde van de managers buitenspel gezet bij ontwikkeling bedrijfsstrategie
Een derde (34%) van het Nederlandse top- en middenmanagement werd niet betrokken bij de ontwikkeling van hun huidige bedrijfsstrategie. Dit terwijl de meerderheid (56%) een bedrijfsstrategie totaal niet inspirerend vindt wanneer die alleen bedacht is door de top.
Dit blijkt uit onderzoek van strategiebureau Branddoctors gehouden onder 300 Nederlandse managers in organisaties van verschillende groottes (minimaal 100 fte), die (deels) invloed hebben op het opstellen van de bedrijfsstrategie.
Gebrek aan inspiratie en motivatie
Door medewerkers en managers te betrekken bij de ontwikkeling van een bedrijfsstrategie wordt er meer begrip en motivatie getoond. Het is dan ook niet gek dat 45 procent aangeeft dat een bedrijfsstrategie pas echt inspireert als die van ‘hen’ allemaal is. Toch is hier nog ruimte voor verbetering. Een kwart (25%) betrekt alleen het hoger management bij het ontwikkelen van een nieuwe strategie en een andere kwart (24%) alleen sleutelfiguren.
Andere organisaties pakken het al anders aan: 45 procent hanteert een bottom-up benadering waarbij input wordt verzameld vanuit verschillende niveaus en functies. Daarnaast heeft 41 procent zelfs een cross-functioneel team in het leven geroepen, bestaande uit vertegenwoordigers van verschillende afdelingen en niveaus binnen de organisatie. 28 procent betrekt ook de partners en klanten om inzicht te krijgen in hun behoeften en verwachtingen.
Bette Bakker, Managing Director bij Branddoctors: “Een bedrijfsstrategie wordt vaak nog steeds in de directiekamer bedacht en daar zijn ook zeker goede redenen voor. Strategie maken is een competentie die niet iedereen bezit en wordt daarom ook gezien als een van de taken van het topmanagement. Maar strategie gaat uiteindelijk om een verandering die je teweeg wilt - of moet - brengen en daar heb je mensen voor nodig. Gelukkig zien we een positieve beweging dat steeds meer organisaties inzien dat managers en medewerkers belangrijk zijn in het laten slagen van je strategie. Zij koppelen namelijk de organisatiestrategie aan de dagelijkse operatie. Kortom, zij zijn de motor, of de rem van de organisatie van de toekomst.”