'De klimaatcrisis is een ramp voor kinderen’

10-11-2021 (12:13) - Sustainable

Amsterdams creatief bureau Soursop heeft de handen ineengeslagen met creatieve studio HALAL om in samenwerking met UNICEF (het kinderfonds van de VS) een campagne over kinderen en klimaatverandering te maken, aansluitend bij klimaatconferentie COP26.
 
De klimaatcrisis is een crisis die vooral volgende generaties raakt. In deze korte films beleven we de klimaatnachtmerries van ouders en kinderen. Wereldleiders, zakenmensen en beleidsmensen worden opgeroepen om actie te ondernemen in het belang van de volgende generatie.
Soursop en HALAL hebben, in plaats van het versterken van de angsten van de ouders, de focus op oplossingen gelegd: een boodschap van mogelijkheden, vol hoop en actie. De films stellen de kijker gerust: niet alles is verloren, er is nog tijd jullie naasten te beschermen. UNICEF is toegewijd aan het lobbyen bij wereldleiders en CEO’s om actie tegen de negatieve effecten van klimaatverandering. Ze gebruiken hun unieke positie om samen met ouders meer voor kinderen te eisen.

“Het is niet elke dag dat je benaderd wordt door UNICEF om op zo’n belangrijk moment een grensverleggende creatieve campagne te maken die échte verandering teweeg brengt. Bij Soursop waren we erg blij de uitdaging aan te gaan en samen het narratief te veranderen” zegt Abigael Smith, Business Director bij Soursop.

Om UNICEF’s idee tot leven te wekken is een uniek proces tot stand gekomen; Soursop en HALAL hebben een uniek team van experts samengesteld om de creatieve visie tot leven te brengen. Hiervoor is creatief strateeg en klimaatveranderingsactivist Mareka Stake aan boord gebracht, waarna filmregisseur Thessa Meijer aan het team is toegevoegd. Geïnspireerd door zowel dystopische Koreaanse cinema als psychologische thrillers als Get Out, zijn apocalyptische nachtmerrie-scènes gecreëerd. Het resultaat: twee minuutlange films, met dromerige visuals en emotionele storylines om de mentale effecten van klimaatverandering op een krachtige manier over te brengen.
 

traditionele grenzen tussen klant en bureau aan de kant gezet

samen van concept tot creatie. De traditionele grenzen tussen klant en bureau werden aan de kant gezet om er zeker van te zijn dat de artistieke ambities van de klant waargemaakt konden worden. Het eindproduct is een duidelijke verandering voor UNICEF, wiens high-profile campagnes normaal gesproken meer van documentatieve aard zijn.

“Gezien dit de eerste keer is dat UNICEF de marketing omtrent de klimaatverandering op de ouders heeft gericht, is er veel tijd met Soursop en HALAL besteed aan het verduidelijken van de strategie en inzichtelijk te krijgen hoe de doelgroep in elkaar steekt. Aan drie dingen moest voldaan worden: UNICEF op het topic positioneren, de angst van de doelgroep erkennen, maar ook een oplossing tonen en hiermee mensen aanmoedigen actie te ondernemen.” zegt Codi Trigger van UNICEF. “Deze krachtige films, gebaseerd op marktonderzoek, zijn voor ons een ontzettend belangrijk hulpmiddel om long-term campagnevoering over problemen als klimaat, water en kinderen op de kaart te zetten.”

De twee korte films zullen in première gaan tijdens de 2021 UN Climate Change Conference (COP26) in Glasgow. De conferentie vindt plaats tussen 31 oktober en 12 november. Hier zullen honderden wereldleiders, onderhandelaars, regeringsvertegenwoordigers en burgers samenkomen, voor wat de 26e jaarlijkse internationale top van de VN over klimaatverandering zal zijn.