Selle Royal lanceert duurzaam zadel dat lijkt op stracciatella

Selle Royal lanceert duurzaam zadel dat lijkt op stracciatella

15-07-2025 (10:10) - Sustainable

Selle Royal lanceert het Straciatella zadel, gemaakt van geüpcycled materiaal afval en ontworpen voor ultiem comfort. Voor de introductiecampagne van het nieuwe zitje werkte het Italiaanse merk samen met het Italiaanse bureau Adverteam, waarin de traditionele, belerende duurzaamheidsboodschap plaats maakt voor een vriendelijkere toon.

In plaats van productieafval en afgedankte zadels naar de stortplaats te sturen, heeft Selle Royal een proces ontwikkeld dat deze restanten vermaalt en verwerkt tot een nieuw, hoogwaardig comfortschuim. Het resultaat is een materiaal met een kenmerkend gemarmerd uiterlijk dat doet denken aan de Italiaanse gelato Stracciatella met zijn chocoladewervelpatroon. Het dessert is dan ook de inspiratie geweest voor de naam van het nieuwe model.

Geanimeerde stop-motion

Uit de samenwerking met Adverteam volgde een een 56 seconden durende stop-motion. De spot is frame voor frame geanimeerd met behulp van meer dan 2000 individueel gefotografeerde scènes en combineert miniatuurdecors met speeldeegfiguren en echte gerecyclede schuimfragmenten. Selle Royal wil met het fimpje een jonger en digitaal georiënteerd publiek op een authentieke manier aanspreken, zodat het verhaal van transformatie door hergebruik beter bij hen blijft hangen.

Brand entertainment-project

Alberto Damiani, CEO van Adverteam, voegt hieraan toe: "We hebben een echt brand entertainment-project gebouwd, waarbij elk element - van de muziek tot de beelden, van de toon tot het ritme van het verhaal - is ontworpen om te boeien en te vermaken, terwijl het volledig in lijn blijft met de identiteit van het merk. Het weerspiegelt onze overtuiging dat strategisch denken altijd de motor moet zijn van het creatieve proces, om ideeën te leveren die echt aansluiten bij waar mensen vandaag de dag leven en met elkaar omgaan."

De campagne wordt uitgerold op betaalde social media-kanalen in Frankrijk, Duitsland, Italië en Nederland. In augustus loopt er een audiocampagne op Spotify.

Met het Stracciatella zadel inclusief de campagne wil het Selle Royal zich nadrukkelijker neerzetten als merk een dat zich actief inzet voor duurzaam fietsen in de stad. Naast productinnovatie ondersteunt Selle Royal de fietsgemeenschap door middel van initiatieven zoals "Support Cyclists on the Road", een tour met merkbusjes door Europese steden waar gratis fietsafstellingen, zadelpassingen en monteursworkshops worden aangeboden.