3 belangrijke redenen om vandaag nog te investeren in marketing automation

23-09-2021 (10:39) - Tech

Marketing is een belangrijk instrument in het zakenleven voor het bereiken van conversie. Het is een manier om gericht klanten te bereiken met de informatie die voor hen van belang is. Daar kun je veel manuren in stoppen, maar je kunt ook inzetten op marketing automation door actief te investeren in marketing automation software. Op deze manier kun je bijvoorbeeld chatbots integreren in je website om klanten te helpen, je social media posts automatiseren en veel gerichtere mailings de deur uit doen die voor meer conversie kunnen zorgen. We bespreken drie belangrijke redenen om vandaag nog te investeren in marketing automation, ondersteund door recente statistieken.
 
Bijblijven
Een belangrijke reden om in te zetten op marketing automation, is om bij te blijven bij de concurrentie. 51 procent van de bedrijven gebruikt het al, en dat aandeel is bij B2B-bedrijven nog een stukje hoger (56 procent). De meerderheid is bereid om er telkens weer een schepje bovenop te doen. Daarbij meegenomen dat 61 procent van de ervaringsdeskundigen aangaven dat de implementatie van marketing automation niet eenvoudig was, kun je er beter vandaag nog aan beginnen dan morgen. Zo kun je nog op tijd aanhaken bij je concurrenten die al aan boord zijn en een voorsprong te nemen op zij die nog achterblijven met het implementeren van marketing automation.
 
Verbeteren van sales
De cijfers laten zien dat marketing automation voor veel bedrijven succes oplevert. Productiviteit op het gebied van sales steeg met gemiddeld 14,5 procent bij bedrijven na het implementeren van marketing automation. 77 procent van de bedrijven die deze stap namen kregen er meer conversie door en 80 procent kreeg er meer leads door. 63 procent slaagde er zelfs in om de concurrentie voorbij te streven op het gebied van sales en rendement op investeringen. Dat bewijst dat er meer resultaat te behalen valt dan enkel het bijbenen van de concurrentie.
 
 
Kosten besparen
Hoewel er natuurlijk ook investeringen komen kijken bij het implementeren van marketing automation, zoals het investeren marketing automation software, kan het op de langere termijn juist kostenbesparingen opleveren. Een voorbeeld? Een chatbot die goed geprogrammeerd is en in veel gevallen klanten kan helpen met hun vragen en problemen, kan gemiddeld tot een besparing van 30 procent leiden op kosten voor klantenservice. Dit omdat je hierdoor minder personeel nodig hebt om die klantenservice te bemannen. Een ander voorbeeld is het automatiseren van social media posts en online advertenties: dit kan je meer dan 6 uur per week aan werkuren schelen die óf niet ingekocht hoeven te worden óf anders besteed kunnen worden.

Marketing automation is dus niet zo zeer de toekomst als wel een prioriteit voor het heden. Hoe eerder je eraan begint, hoe beter.