
PostNL experimenteert met robots voor pakketbezorging
PostNL voert een reeks experimenten uit met verschillende typen robots, zoals robothonden en service- en humanoïde-robots. Hiermee onderzoekt PostNL hoe robotica een waardevolle bijdrage kan leveren aan de pakketbezorging met als doel de bezorger te ondersteunen en met technologische innovatie dienstverlening te verbeteren.
Door nieuwe technologieën te verkennen en in de praktijk te testen, bouwt PostNL voort op zijn lange traditie van innovatie in de logistiek. De robotisering wordt nadrukkelijk ingezet om medewerkers te ondersteunen en consumenten een nog betere service te bieden. De tests worden uitgevoerd in samenwerking met Smartrobot Solutions.
Robothond is veelbelovend
In Leerdam werden verschillende bezorgscenario's met diverse robots onderzocht. Robothonden dragen pakketten naar de voordeur en ondersteunen zo bezorgers. Serveerrobots helpen bij een PostNL-punt, waardoor consumenten sneller geholpen worden. Daarnaast zette PostNL een humanoïde robot (een robot die op een mens lijkt) in voor het vullen van een pakketautomaat.
"Door nu met robotica te experimenteren, krijgen we inzicht in hoe technologie onze bezorgers kan helpen. En hoe we met technologische innovatie onze dienstverlening verder kunnen verbeteren. Zo bleek een robothond in de praktijk veelbelovend. De humanoïde robot is nu nog niet geschikt voor alle pakketformaten. Om voorop te blijven lopen, werken we vandaag al aan de bezorging van morgen", aldus Stephan van den Eijnden, directeur E-Commerce bij PostNL.