Apps Bloomon, Picnic en Magnolia winnen UX Writing Awards
31-01-2022 (10:26) - Tech
Op 27 januari organiseerde Mr Koreander voor de derde keer de UX Writing Awards. De award wordt jaarlijks uitgereikt aan merken die over de beste User Experience writing beschikken. De awardshow die dit jaar live op Linkedin plaatsvond stond in het teken van UX writing van de apps die ons door de pandemische periode hebben gesleept. Oftewel: onze ‘lockdownlievelingen’.
In de categoriee¨n online retail (‘Take my money’), food delivery (‘Get in my belly’) en online dating (‘Show me some lovin’’) bekeken experts de UX writing van in totaal 15 genomineerde merken. De UX copywriting werd beoordeeld op 4 criteria: lengte, duidelijkheid, menselijkheid en inclusiviteit.
Take my money
De genomineerden in de online retail categorie waren: Bijenkorf, Intratuin, FonQ, Bloomon en Greetz. De app van Bloomon werd verkozen tot winnaar vanwege de vrolijke, korte en duidelijke copy die je net als een goedlachse bloemist aanspreekt terwijl je het bestelproces doorloopt.
Nynke de Groot, copy & concept director bij Bloomon over de winst van een UX Writing Award: “We zijn ontzettend blij met deze award, we proberen onze copy zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de wensen van onze klanten.”
Get in my belly
In de categorie food delivery werden de volgende bezorgdiensten genomineerd: Thuisbezorgd, Jumbo, Picnic, Butlon en Plus. De Picnic app werd verkozen tot winnaar dankzij de inclusieve copy die het grote (supermarkt)publiek op een vriendelijke manier weet aan te spreken.
Matteo Sabbatini, copywriter bij Picnic: “We zijn er heel blij mee. Vooral leuk om te horen dat het geen moeilijke beslissing was. Wij stoppen veel liefde in onze UX writing.”
Show me some lovin’
In de online dating categorie waren de genomineerden Inner circle, Magnolia, Pepper, Lexa en Breeze. Magnolia won de ‘Show me some lovin’’ award vanwege de consistente en menselijke copy die je het gevoel geeft dat er een vriend tegen je praat in plaats van een app. Ook op duidelijkheid en inclusiviteit scoorde Magnolia hoog.
Magnolia founder Joris Blijenberg: ’Wij zijn enorm trots op deze vermelding, we zijn nog maar net begonnen en hebben veel nieuwe functionaliteit gepland staan voor komend jaar.”
Gesprek tussen digitaal product en gebruiker
UX writing is het ontwerpen van het gesprek tussen een digitaal product en een gebruiker. We noemen deze woorden en zinnen ook wel microcopy. Micro, omdat je op mobiele interfaces weinig ruimte en dus weinig woorden tot je beschikking hebt.
Op de website www.uxwritingawards.nl is het juryrapport te downloaden.