Helft van de Nederlanders heeft geen idee van Metaverse
Deloitte heeft de resultaten van hun jaarlijkse Digital Consumer Trends Survey gepresenteerd. Dit onderzoek geeft inzicht in digitale consumententrends in Nederland. Deze editie gaat specifiek in op de impact van recente trends op digitaal consumptiegedrag.
De kennis van nieuwe technologieën is relatief beperkt bij alle deelnemers aan dit onderzoek. 52 procent van de Nederlandse consumenten heeft nog nooit van de Metaverse gehoord. 37 procent van de ondervraagde jongeren tussen de 18 en 24 jaar geeft aan geen interesse te hebben in virtual reality. Van de groep jongeren die wel interesse heeft vindt 34 procent het te duur om zelf een VR-headset aan te schaffen. De jongere generatie is eerder bereid om een nieuwe technologie te leren kennen. Ze zijn ook minder loyaal aan merken en over het algemeen staan kosten bovenaan hun prioriteitenlijstje bij het kiezen van een product of dienst.
NFT zorgen
De kennis van NFT’s en cryptocurrencies is ook laag bij de deelnemers. 73 procent van de ondervraagde consumenten weet wel een beetje wat cryptocurrencies zijn, 13 procent heeft ooit een cryptocurrency gekocht. 37 procent van de consumenten heeft nog nooit van NFT’s gehoord. Vooral zorgen over oplichting en het gebrek aan regulering, weerhoudt van de (verdere) aanschaf van cryptocurrencies.
Streaming
De populariteit van het streamen van muziek daalde het afgelopen jaar met een paar procent. Netflix (63 procent), Spotify (43 procent) en Ziggo Go (28 procent) zijn de meest gebruikte abonnementsdiensten in Nederland. 1 op de 3 abonnees van Disney+, HBO en Amazon Prime overweegt zijn abonnement op te zeggen, terwijl dit voor Netflix en Ziggo Go 1 op de 5 abonnees is. De kosten zijn hiervoor de belangrijkste reden.
Samsung boven Apple
Er is een toename in het gebruik van smartwatches (28 procent in 2022) door Nederlandse consumenten, terwijl desktopcomputers langzaam terrein verliezen en het gebruik van tablets en smartphones stagneert. Hoewel Huawei het op twee na populairste merk blijft voor mobiele telefoons, na Samsung (42 procent) en Apple (36 procent), is het marktaandeel de afgelopen vier jaar gehalveerd.
Prijs boven duurzaamheid
Eén op de vijf consumenten ziet duurzaamheid als een belangrijke beslissingsfactor bij het kopen van een nieuwe smartphone, al blijven de levensduur van de batterij (38 procent) en gebruiksgemak (32 procent) bovenaan staan. Jonge consumenten (tussen de 18 en 24 jaar) kiezen hun nieuwe smartphone vaker op basis van duurzaamheid (29 procent) dan andere generaties. Maar één op de vier consumenten is bereid extra te betalen voor een smartphone met een lagere CO2-voetafdruk. Twee op de vijf consumenten wil minder tijd besteden aan hun mobiele telefoon of tablet, maar toch pakt 55 procent van de respondenten de mobiele telefoon zodra ze wakker zijn. Voor de jongeren tussen de 18 en 24 jaar is dit zelfs 68 procent.