Interactief Platform Next Level voor meer vrouwen in tech krijgt ook TV-serie en magazine
Veel vrouwen ervaren nog steeds behoorlijke drempels om als werknemer of ondernemer de tech-wereld te betreden. Deze drempels zorgen ervoor dat slechts een kwart van de computergerelateerde posities door vrouwen wordt bemand. Voor etnische minderheden is dit zelfs nog lager, blijkt uit recent onderzoek. Een zinvolle en goed betaalde baan in tech lijkt vaak onbereikbaar voor hen zonder rolmodel of idee van hoe de tech wereld te betreden.
Om die reden is Janneke Niessen, founding partner bij CapitalT, doorgewinterde ondernemer, investeerder en uitgesproken voorstander van diversiteit, Next Level begonnen. Gesteund door diverse tech-ondernemers is Next Level een nieuw initiatief dat storytelling gaat gebruiken om specifiek vrouwen en minderheden tussen 16 en 28 aan te moedigen hun carrière in tech te beginnen. Door hen een duidelijk beeld van de mogelijkheden te geven, in combinatie met succesverhalen om naar op te kijken, wil Next Level blijvende verandering ontketenen.
TV-serie, interactief platform en magazine
De kern van Next Level krijgt de vorm van een tv-serie over een groep jonge vrouwen en mannen die de uitdagingen, tegenslagen en successen van een tech-ondernemer moeten doorstaan. De serie neemt ons via hen mee op een ontdekkingsreis door de wereld van tech, ondernemen en programmeren. Naast de serie lanceert Next Level een interactief platform, online en offline ervaringen en een magazine. De tv-serie en het platform worden eind 2023 gelanceerd.
Een diverser team heeft een bredere visie, neemt betere beslissingen en presteert meer. Desondanks voelt de groep die lange tijd van deelname is uitgesloten zich nog maar weinig aangetrokken tot een uitdagende baan in tech,” zegt Janneke Niessen, mede-oprichter van CapitalT. “Daarom zal Next Level alles doen met het oog op vrouwen van én voor onze toekomst, en ik hoop dat gelijkgestemde bedrijven en individuen op zich bij ons aansluiten. Door de internationale tech-industrie van meer diversiteit te voorzien, kunnen we de grootste uitdagingen samen het hoofd bieden.”
“We zijn enorm trots om Next Level te steunen,” zegt Ali Niknam, oprichter en CEO van bunq. “bunq is zelf opgericht om de monotone en stugge financiële sector van meer diversiteit te voorzien, dus het is voor ons een logische stap om onze krachten te bundelen met dit geweldige initiatief.”
Corinne Vigreux, Co-Founder en CMO van TomTom: "Software verovert de wereld, dus laten we ervoor zorgen dat het onze kinderen niet consumeert! Een tv-serie die jonge mensen laat zien hoe tech hun manier van leven kan beïnvloeden, heeft de potentie een enorm life-saver te zijn, die hopelijk ook nog eens vermakelijk is,”
Victor Knaap, mede-oprichter en CEO EMEA van Media.Monks: "Zichtbaarheid is essentieel als het gaat om de verbetering van diversiteit binnen de tech sector. Media.Monks is als digital-first bedrijf trots om samen te werken met Next Level en onze andere partners om zo meer vrouwen aan het werk te krijgen in de digital en tech sectoren."
Next Level wordt gesteund door bunq, Janneke Niessen, oprichter van CapitalIT, Corinne Vigreux, ondernemer en mede-oprichter/CMO van TomTom, filmregisseur Jan Albert de Weerd, en Victor Knaap, oprichter van Media.Monks. bunq’s donatie van €100.000 zal Next Level helpen een internationale awareness-campagne op te zetten.